Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet

Consumentenbond logo twitter 2017

Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars. De provisie varieert tussen de 10 en 25 procent, zo blijkt uit de antwoorden die de Bond wél ontving, maar klanten moeten zelf achter die informatie aan. 

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, werkt dat echter niet. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

De Consumentenbond ziet liever een actieve provisietransparantie, zoals de AFM en het Verbond van Verzekeraars al eerder bepleitten. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat momenteel actieve transparantie in de verzekeringsbranche onderzoeken. De hoop van de Consumentenbond is daarnaast op de Europese richtlijn Insurance Distribution Directive (IDD) gevestigd. Combée: “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Ontwijkende antwoorden
De Consumentenbond ontving gedurende het rondje verzekeraars naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. Zo wilde Nationale-Nederlanden geen percentages verstrekken met het argument dat intermediairs zelf hun provisies bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Ook Reaal/Vivat, Unigarant, ZLM Verzekeringen, Bovemij, Bruns ten Brink en Lancyr zouden niet of nauwelijks op de vragen naar provisiepercentages hebben gereageerd.

Onder de streep
Niettemin gaven veruit de meeste verzekeraars netjes antwoord. Klaverblad en Interpolis vermelden de provisie zelfs op de site, geeft de Consumentenbond aan. Een rondje bellen en mailen, leverde onder meer het volgende op. United Insurance werkt meestal met provisies van 10 procent. ABN Amro hanteert ongeveer dezelfde percentages voor auto en reizen, maar rekent hogere percentages -20 tot 25 procent- bij oudere producten. ASR heeft een standaard van 20 procent, maar de tussenpersoon kan de ‘provisieschuif’ tussen 0 en 27,5 procent bewegen.

‘Uiteindelijk gaat het erom wat consumenten onder de streep betalen’, zo stelt de Consumentbond. ‘Maar met informatie over provisies kunnen verzekerden wel inschatten in hoeverre bemiddelaars het belang van aanbieders meewegen in het advies. Als de ene verzekeraar meer provisie betaalt dan een ander, kan dat meewegen voor de tussenpersoon’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Stijn Brouwers - Brouwers Assurantiën 6 juli 2018

Gek hé Bart wij zijn net zo transparant als de directeur van de Consumentenbond. Bart Gombeé wat is uw jaarsalaris eigenlijk? Consument moeten hier zelf ook maar achteraan. Vertel het gewoon, toch! Welk doel heeft dit eigenlijk allemaal?

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per...

Nieuw voorstel provisietransparantie is "stap in richting die Verbond voor staat"

Nieuw voorstel provisietransparantie is "stap in richting die Verbond voor staat"

"Met dit voorstel wordt een stap gezet in de richting die het Verbond voor staat." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in...

Provisietransparantie: minister wijkt in debat niet van nieuwe lijn

Provisietransparantie: minister wijkt in debat niet van nieuwe lijn

Minister Hoekstra komt vooralsnog niet terug op actieve nominale provisietransparantie per product per persoon. Dat bleek tijdens het debat Financiële markten...

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

Onbegrijpelijk. Zo noemt CFD de "onverwachte draai van de minister in het dossier ‘actieve provisietransparantie schadeverzekeringen’". CFD vraagt van...

Adfiz: “Koerswijziging bij provisietransparantie onverstandig”

Adfiz: “Koerswijziging bij provisietransparantie onverstandig”

Adfiz noemt de koerswijziging van minister Hoekstra bij provisietransparantie onverstandig. De organisatie hoopt dat de Tweede Kamer zich nog kritisch zal opstellen. Adfiz-directeur...

Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij...

Actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon

Actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon

De actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wordt nominaal en geldt per product per persoon. Aldus minister Hoekstra. De minister: "Ik ben mij bewust...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

"Het oorspronkelijke voorstel is verstandig en evenwichtig", benadrukt Adfiz in reactie op de draai inzake provisietransparantie die minister Hoekstra maakt (zie...

Provisietransparantie: exacte bedragen moeten worden getoond

Provisietransparantie: exacte bedragen moeten worden getoond

Bij de provisietransparantie schadeverzekeringen wil minister Hoekstra dat exacte bedragen getoond gaan worden. De minister: "Mijn voorstel om verzekeringnemers...