Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet

Consumentenbond logo twitter 2017

Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars. De provisie varieert tussen de 10 en 25 procent, zo blijkt uit de antwoorden die de Bond wél ontving, maar klanten moeten zelf achter die informatie aan. 

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, werkt dat echter niet. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

De Consumentenbond ziet liever een actieve provisietransparantie, zoals de AFM en het Verbond van Verzekeraars al eerder bepleitten. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat momenteel actieve transparantie in de verzekeringsbranche onderzoeken. De hoop van de Consumentenbond is daarnaast op de Europese richtlijn Insurance Distribution Directive (IDD) gevestigd. Combée: “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Ontwijkende antwoorden
De Consumentenbond ontving gedurende het rondje verzekeraars naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. Zo wilde Nationale-Nederlanden geen percentages verstrekken met het argument dat intermediairs zelf hun provisies bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Ook Reaal/Vivat, Unigarant, ZLM Verzekeringen, Bovemij, Bruns ten Brink en Lancyr zouden niet of nauwelijks op de vragen naar provisiepercentages hebben gereageerd.

Onder de streep
Niettemin gaven veruit de meeste verzekeraars netjes antwoord. Klaverblad en Interpolis vermelden de provisie zelfs op de site, geeft de Consumentenbond aan. Een rondje bellen en mailen, leverde onder meer het volgende op. United Insurance werkt meestal met provisies van 10 procent. ABN Amro hanteert ongeveer dezelfde percentages voor auto en reizen, maar rekent hogere percentages -20 tot 25 procent- bij oudere producten. ASR heeft een standaard van 20 procent, maar de tussenpersoon kan de ‘provisieschuif’ tussen 0 en 27,5 procent bewegen.

‘Uiteindelijk gaat het erom wat consumenten onder de streep betalen’, zo stelt de Consumentbond. ‘Maar met informatie over provisies kunnen verzekerden wel inschatten in hoeverre bemiddelaars het belang van aanbieders meewegen in het advies. Als de ene verzekeraar meer provisie betaalt dan een ander, kan dat meewegen voor de tussenpersoon’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Stijn Brouwers - Brouwers Assurantiën 6 juli 2018

Gek hé Bart wij zijn net zo transparant als de directeur van de Consumentenbond. Bart Gombeé wat is uw jaarsalaris eigenlijk? Consument moeten hier zelf ook maar achteraan. Vertel het gewoon, toch! Welk doel heeft dit eigenlijk allemaal?

VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

De stelling van afgelopen week luidde: 'Twee jaar is voldoende tijd voor adviseurs om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie'. Hiermee was 41 procent...

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

Zes op de tien respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Hypotheekrenteaftrek en jubelton vergroten kloof tussen arm en rijk in de samenleving'....

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Minister Hoekstra geeft adviseurs en bemiddelaars twee jaar om zich in te schieten op actieve transparantie. De minister: “Ik ben het met de AFM eens dat de...

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

De kosten voor adviseurs en bemiddelaars van actieve provisietransparantie belopen miljoenen, becijfert de minister bij het ontwerp Wijzigingsbesluit financiële...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Actieve provisietransparantie komt dichterbij. Minister Hoekstra heeft het ontwerp van het Wijzigingsbesluit financiële markten 2021 waarin actieve provisietransparantie...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn...