Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet

Consumentenbond logo twitter 2017

Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars. De provisie varieert tussen de 10 en 25 procent, zo blijkt uit de antwoorden die de Bond wél ontving, maar klanten moeten zelf achter die informatie aan. 

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, werkt dat echter niet. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

De Consumentenbond ziet liever een actieve provisietransparantie, zoals de AFM en het Verbond van Verzekeraars al eerder bepleitten. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat momenteel actieve transparantie in de verzekeringsbranche onderzoeken. De hoop van de Consumentenbond is daarnaast op de Europese richtlijn Insurance Distribution Directive (IDD) gevestigd. Combée: “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Ontwijkende antwoorden
De Consumentenbond ontving gedurende het rondje verzekeraars naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. Zo wilde Nationale-Nederlanden geen percentages verstrekken met het argument dat intermediairs zelf hun provisies bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Ook Reaal/Vivat, Unigarant, ZLM Verzekeringen, Bovemij, Bruns ten Brink en Lancyr zouden niet of nauwelijks op de vragen naar provisiepercentages hebben gereageerd.

Onder de streep
Niettemin gaven veruit de meeste verzekeraars netjes antwoord. Klaverblad en Interpolis vermelden de provisie zelfs op de site, geeft de Consumentenbond aan. Een rondje bellen en mailen, leverde onder meer het volgende op. United Insurance werkt meestal met provisies van 10 procent. ABN Amro hanteert ongeveer dezelfde percentages voor auto en reizen, maar rekent hogere percentages -20 tot 25 procent- bij oudere producten. ASR heeft een standaard van 20 procent, maar de tussenpersoon kan de ‘provisieschuif’ tussen 0 en 27,5 procent bewegen.

‘Uiteindelijk gaat het erom wat consumenten onder de streep betalen’, zo stelt de Consumentbond. ‘Maar met informatie over provisies kunnen verzekerden wel inschatten in hoeverre bemiddelaars het belang van aanbieders meewegen in het advies. Als de ene verzekeraar meer provisie betaalt dan een ander, kan dat meewegen voor de tussenpersoon’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Stijn Brouwers - Brouwers Assurantiën 6 juli 2018

Gek hé Bart wij zijn net zo transparant als de directeur van de Consumentenbond. Bart Gombeé wat is uw jaarsalaris eigenlijk? Consument moeten hier zelf ook maar achteraan. Vertel het gewoon, toch! Welk doel heeft dit eigenlijk allemaal?

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Het introductiedossier voor de nieuwe minister van Financiën, Sigrid Kaag, vermeldt nergens actieve provisietransparantie. Dit terwijl andere belangrijke thema’s...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Minister Hoekstra veegt de vloer aan met de argumenten tegen zijn insteek bij actieve provisietransparantie (exacte nominale bedragen vooraf). Dit in zijn antwoord...

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

“De hele gang van zaken bevestigt onze mening dat de voor de AFM gewenste uitkomst vooraf al vaststond en ten koste van alles moest worden bereikt.”...

Invulling actieve provisietransparantie leidt tot Kamervragen

Invulling actieve provisietransparantie leidt tot Kamervragen

Alexander Hammelburg (Kamerlid D66) wil van de minister weten waaruit blijkt dat de voorgenomen actieve provisietransparantie in deze vorm goed uitvoerbaar zou zijn....

Actieve provisietransparantie: keuze minister nog niet bekend bij gesprekken AFM met belanghebbenden

Actieve provisietransparantie: keuze minister nog niet bekend bij gesprekken AFM met belanghebbenden

Dat minister Hoekstra koos voor exacte nominale bedragen, was nog niet duidelijk toen de AFM op zijn verzoek met belanghebbenden sprak over actieve provisietransparantie....

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...