Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet

Consumentenbond logo twitter 2017

Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars. De provisie varieert tussen de 10 en 25 procent, zo blijkt uit de antwoorden die de Bond wél ontving, maar klanten moeten zelf achter die informatie aan. 

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, werkt dat echter niet. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

De Consumentenbond ziet liever een actieve provisietransparantie, zoals de AFM en het Verbond van Verzekeraars al eerder bepleitten. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat momenteel actieve transparantie in de verzekeringsbranche onderzoeken. De hoop van de Consumentenbond is daarnaast op de Europese richtlijn Insurance Distribution Directive (IDD) gevestigd. Combée: “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Ontwijkende antwoorden
De Consumentenbond ontving gedurende het rondje verzekeraars naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. Zo wilde Nationale-Nederlanden geen percentages verstrekken met het argument dat intermediairs zelf hun provisies bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Ook Reaal/Vivat, Unigarant, ZLM Verzekeringen, Bovemij, Bruns ten Brink en Lancyr zouden niet of nauwelijks op de vragen naar provisiepercentages hebben gereageerd.

Onder de streep
Niettemin gaven veruit de meeste verzekeraars netjes antwoord. Klaverblad en Interpolis vermelden de provisie zelfs op de site, geeft de Consumentenbond aan. Een rondje bellen en mailen, leverde onder meer het volgende op. United Insurance werkt meestal met provisies van 10 procent. ABN Amro hanteert ongeveer dezelfde percentages voor auto en reizen, maar rekent hogere percentages -20 tot 25 procent- bij oudere producten. ASR heeft een standaard van 20 procent, maar de tussenpersoon kan de ‘provisieschuif’ tussen 0 en 27,5 procent bewegen.

‘Uiteindelijk gaat het erom wat consumenten onder de streep betalen’, zo stelt de Consumentbond. ‘Maar met informatie over provisies kunnen verzekerden wel inschatten in hoeverre bemiddelaars het belang van aanbieders meewegen in het advies. Als de ene verzekeraar meer provisie betaalt dan een ander, kan dat meewegen voor de tussenpersoon’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Stijn Brouwers - Brouwers Assurantiën 6 juli 2018

Gek hé Bart wij zijn net zo transparant als de directeur van de Consumentenbond. Bart Gombeé wat is uw jaarsalaris eigenlijk? Consument moeten hier zelf ook maar achteraan. Vertel het gewoon, toch! Welk doel heeft dit eigenlijk allemaal?

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

Pyrrus-overwinning?

Pyrrus-overwinning?

(Commentaar VVP) Horen we daar al een fles bubbels ontkurkt worden? De Afdeling advies van de Raad van State laat het kabinet huiswerk inzake actieve provisietransparantie...

Raad van State: bezwaren tegen actieve provisietransparantie

Raad van State: bezwaren tegen actieve provisietransparantie

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal bezwaren tegen actieve provisietransparantie en adviseert dit besluit niet te nemen, tenzij het is...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...