D&o: "gelijk speelveld stuk dichterbij"

Bureau D & O LOGO

"De AFM maakt met de vorige maand gegeven interpretatie van de berekening van de advies- en distributiekosten van rechtstreekse aanbieders een forse stap in het door het intermediair veelvuldig bepleitte 'level playing field'." Dat stelt Bureau D&O.

D&O in een nieuwsbrief: "Wij verwachten dat de interpretatie van de AFM er toe gaat leiden dat veel directe aanbieders de kosten van advies die directe bij het afsluiten van het product in rekening worden gebracht, zullen moeten verhogen ten opzichte van 2013. Dit moet vervolgens tot een verlaging van de premie gaan leiden. Wij sluiten niet uit dat onverkorte handhaving van deze interpretatie in een aantal situaties bij directe aanbieders gaat leiden tot het beëindigen van bestaande bedrijfsmodellen. En dan met name waar het gaat om het inzetten van callcenters, kopen van leads en affiliate marketing."

Directe aanbieders waren voor het eerst in 2013 verplicht om de kosten van advies en distributie te berekenen en in rekening te brengen. D&O: "Voor iedereen was dit nieuw. In veel gevallen is voor het opstellen van een kostprijsmodel gewerkt met een fors aantal aannames. Waarbij directe aanbieders in een aantal gevallen de neiging zullen hebben gehad de aannames zo te maken dat dit er toe leidde dat aan de klant bij het afsluiten van het product niet al te hoge kosten in rekening hoefden te worden gebracht maar deze kosten zo veel als mogelijk werden verschoven naar de kosten van het product en daardoor over de hele looptijd van het product aan de klant in rekening mochten worden gebracht." Die vlieger gaat echter niet meer op: de AFM verwacht van aanbieders dat zij bij het actualiseren van het kostprijsmodel (prijzen 2014) de aannames en veronderstellingen valideren.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 9 januari 2014

Inderdaad goed nieuws. Mooi ook hoe de AFM het 'accountantsexcuus' heeft omgedraaid (de aap weer op de schouder van de aanbieder gezet). Maar de ene oplossing creëert alweer een ander probleem. Door dit door te voeren, gaan de distributiekosten sterk omhoog. Het was dezelfde AFM die het distributieprobleem verzekeraar/intermediair tackelde met "intermediairs zonder aanstelling kunnen toch prima via de online modules van de verzekeraars producten afsluiten". Voelt u de bui al hangen? U financiert straks uw eigen concurrentie en als bonus geeft u het klantrecht aan de verzekeraar. Alleen de combinatie van kostentoerekening en vrije toegang tot aanbieders zorgt voor een zuiver LPF. Maar het dossier 'vrije toegang' verwijst AFM terug naar aanbieder/intermediair. Die moeten er samen maar uit komen. MFG Jeffrey Leichel

Nico van Koesveld - 9 januari 2014

We maken het zeker vindbaar in Google op naam van de beleidsbepalers. Dan kunnen we zien wie de big spenders zijn bij de maatschappijen. Verder niets aan toe te voegen. Alles gezegd door Albert.

Arjan Lubbe - 9 januari 2014

Mooi toch. 8500 intermediairs kunnen wel gewoon omgaan met de nieuwe realiteit. Die kunnen wel eenvoudig en simpel berekenen wat de kostenplaatsen zijn. Waarom hebben die miljardenbedrijven er wel zo'n moeite mee vraag je je bijna af? Misschien eens iets voor een onderzoeksjournalist om in te duiken. uitzoeken wat de verschillen zijn tussen de verschillende grootbanken en uitzoeken waarom die verschillen precies ontstaan. Zo moeilijk hoeft het allemaal toch niet te zijn? Core business van banken en verzekeraars is het inschatten van risico's. En dan zouden ze met het berekenen van een kostprijsmodel opeens moeite hebben?

Albert van der Poll - 8 januari 2014

Als de kosten van rechtstreekse verkoop werkelijk duidelijk zouden worden, zoals nu bijvoorbeeld reclamekosten delen op nieuwe polishouders bij de zorgverzekering, dan zullen deze commerciële kosten veel hoger blijken dan aangenomen. Een provisievrije adviseur is dan opeens de voordeligste manier om je producten aan de man te brengen. Als verzekeraars de moed hebben om dan op werkelijke netto kostprijs aan te bieden, betaalt de consument minder voor marketing, maar meer voor advies service en begeleiding, in totaal komt dat prima uit. Al zal het nog lastig zijn: radiospotjes van Monuta, Oceaanzeilers van Delta Lloyd hoe verreken je dat? Een stap in de goede richting van een LPF is het wel.

Salaris ontwikkeling medewerkers advieskantoren verschilt sterk per functie

Salaris ontwikkeling medewerkers advieskantoren verschilt sterk per functie

De ontwikkeling van de salarissen van medewerkers op financieel advieskantoren zal per 1 januari 2017 per functie sterk verschillen. Dit is een van de uitkomsten...

Annette van de Wetering verlaat D&O

Annette van de Wetering verlaat D&O

Na zeventien jaar verlaat Annette van de Wetering Bureau D&O om zich op andere zaken te richten. Van de Wetering, directeur bij D&O, schrijft aan relaties:...

D&o voorziet daling aantal aov-adviseurs

D&o voorziet daling aantal aov-adviseurs

Bureau D & O verwacht dat het aantal adviseurs dat na 1 april 2016 bevoegd is om te adviseren in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen sterk gaat dalen ten opzichte...

D&o: "pas artikel 81a Bgfo aan"

D&o: "pas artikel 81a Bgfo aan"

Bureau D&O pleit ervoor artikel 81a Bgfo aan te passen, zodat banken aan bestaande klanten bij renteverlenging een lagere rente mogen aanbieden dan ze aan nieuwe...

D&o: laat uw stem horen inzake PEplus

D&o: laat uw stem horen inzake PEplus

Bureau D&O roept adviseurs op vooral mee te doen aan het AFM-onderzoek naar naar hun ervaringen met PEplus.   D&O: "De verschillende beroepsorganisaties...

Boetebesluit niet zonder gevolgen

Boetebesluit niet zonder gevolgen

Bureau D&O betwijfelt of het (fikse) boetebesluit van de AFM tegen CAS Assurantiën (wegens hanteren van kennelijk onredelijke tarieven in vijf onderzochte...

D&o: sector speelt gevaarlijk spel

D&o: sector speelt gevaarlijk spel

De sector speelt een gevaarlijk spel door het afleggen van de Wft-examens nieuwe stijl en de PE-Plus-examens voor zich uit te schuiven. Dat meent Bureau D&O.  ...

D&o: laat je stem horen als adviseur

D&o: laat je stem horen als adviseur

Bureau D&O roept financieel adviseurs op deel te nemen aan de AFM-enquête over dienstverlening op maat ('verkort advies'). Volgens D&O is het een mooie...

Advies bij betalingsachterstand kost 3,69 uur

Advies bij betalingsachterstand kost 3,69 uur

Adviseurs die deelnamen aan een onderzoek door Bureau D&O denken gemiddeld 3,69 uur nodig te hebben voor advies bij betalingsachterstand op de hypotheek. Als...

Ins en outs zelfsturend advies

Ins en outs zelfsturend advies

VVP organiseert op dinsdagmiddag 25 maart in samenwerking met Bureau D & O een actualiteitenbijeenkomst over nieuwe deskundigheidseisen, waardering van assurantieportefeuilles...