D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen."

Bureau D & O heeft in september 2014 onderzoek gedaan naar het contact dat intermediairs hebben met geldverstrekkers in het kader van mutaties van hypotheken. Met name zijn er veel verzoeken om een orv over te sluiten. De doorlooptijd verschilt sterk per aanbieder. Gemiddeld is er sprake van 5,8 weken doorlooptijd van een afhandeling van een dergelijk verzoek. Het gemiddelde van de 10 procent snelste doorlooptijden is 1,8 weken. Het gemiddelde van de 10 procent langzaamste doorlooptijden bedraagt maar liefst 17,6 weken, aldus Bureau D&O.

De drie snelste hypotheekverstrekkers doorlooptijd oversluiten verpande ORV zijn:RegioBank (gemiddelde doorlooptijd van 2,8 weken), Obvion (3,5 weken) en BLG Wonen (4,1 weken).

Voor hun relaties moeten adviseurs regelmatig telefonisch contact hebben met aanbieders. Op dit punt zijn de verschillen tussen aanbieders minder groot dan bij de doorlooptijden. Op een 10-puntenschaal geven respondenten gemiddeld een 6,5 voor de telefonische bereikbaarheid van hypotheekverstrekkers. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: RegioBank en Obvion (beiden 8,1), BLG Wonen en Aegon (beiden 7,6).
Aan de kantoren die hebben deelgenomen is gevraagd de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers te beoordelen op gemiddelde vakkennis van de contactpersonen waarmee men te maken heeft voor de afhandeling van verzoeken. Gemiddeld wordt een 6,8 gegeven voor de vakkennis van de hypotheekverstrekkers in het algemeen. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: Obvion (8.0), Aegon en RegioBank (beiden 7,5).

Relaties van kantoren kunnen in een situatie komen waardoor zij de hypotheeklasten niet meer kunnen betalen of dat er een dreiging is dat deze situatie zich in de komende maanden zal voordoen, bijvoorbeeld in situaties van werkloosheid, echtscheiding, ziekte etc, zo stelt Bureau D&O. Aan de kantoren is gevraagd hoe men de bereidheid ervaart van de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers om constructief mee te denken op welke wijze deze problematiek voor de klant beheersbaar kan worden gemaakt. Gemiddeld wordt een 6,0 gegeven voor deze bereidheid tot meedenken. De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen meest meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Obvion (7,5), RegioBank (7,1) en BLG Wonen (6,8). De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen minst meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Argenta (4,6), ASR (5,4) en Hypotrust (5,5).

“Het onderzoek laat zien dat bij het verwerken van mutaties snelle doorlooptijden mogelijk zijn. De grote verschillen tussen aanbieders verklaart waarom in gesprekken met adviseurs de ervaringen zo verschillend zijn”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius. “Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen. Dit is een groot maatschappelijk probleem. Je zou op dit punt mogen verwachten dat alle aanbieders hier meer richting de 10 scoren dan lager.”

Reactie toevoegen

 
Gratis advies bestaat wel!

Gratis advies bestaat wel!

"Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO, haalt op Impact-TV hard uit naar de Consumentenbond. Aanleiding vormt de recente bewering van de bond dat banken klanten...

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Financieel adviseurs maken gebruik van diverse dienstverleners. Denk aan softwareleveranciers, service providers en opleiders. Deze toeleveranciers worden geschaard...

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Uit onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs blijkt dat de belangstelling voor assurantieportefeuilles nog altijd groot is. Ook de waarde die de markt...

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, aldus Jurjen Oosterbaan van Bureau DFO. "Het dienend zijn aan de samenleving vraagt om...

Spiegel van de samenleving

Spiegel van de samenleving

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, betoogt Jurjen Oosterbaan in zijn recente blog op het New Financial Forum. De blog op het...

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Afm: hypotheekverstrekkers berekenen te hoge boeterente

Afm: hypotheekverstrekkers berekenen te hoge boeterente

 Volgens de AFM houden niet alle hypotheekverstrekkers zich aan de nieuwe regels voor het vervroegd aflossen van een hypotheek. Als blijkt dat de klant een...

Fonds voor vakpers

Fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector. We leven in een bijzondere...

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd...