D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen."

Bureau D & O heeft in september 2014 onderzoek gedaan naar het contact dat intermediairs hebben met geldverstrekkers in het kader van mutaties van hypotheken. Met name zijn er veel verzoeken om een orv over te sluiten. De doorlooptijd verschilt sterk per aanbieder. Gemiddeld is er sprake van 5,8 weken doorlooptijd van een afhandeling van een dergelijk verzoek. Het gemiddelde van de 10 procent snelste doorlooptijden is 1,8 weken. Het gemiddelde van de 10 procent langzaamste doorlooptijden bedraagt maar liefst 17,6 weken, aldus Bureau D&O.

De drie snelste hypotheekverstrekkers doorlooptijd oversluiten verpande ORV zijn:RegioBank (gemiddelde doorlooptijd van 2,8 weken), Obvion (3,5 weken) en BLG Wonen (4,1 weken).

Voor hun relaties moeten adviseurs regelmatig telefonisch contact hebben met aanbieders. Op dit punt zijn de verschillen tussen aanbieders minder groot dan bij de doorlooptijden. Op een 10-puntenschaal geven respondenten gemiddeld een 6,5 voor de telefonische bereikbaarheid van hypotheekverstrekkers. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: RegioBank en Obvion (beiden 8,1), BLG Wonen en Aegon (beiden 7,6).
Aan de kantoren die hebben deelgenomen is gevraagd de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers te beoordelen op gemiddelde vakkennis van de contactpersonen waarmee men te maken heeft voor de afhandeling van verzoeken. Gemiddeld wordt een 6,8 gegeven voor de vakkennis van de hypotheekverstrekkers in het algemeen. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: Obvion (8.0), Aegon en RegioBank (beiden 7,5).

Relaties van kantoren kunnen in een situatie komen waardoor zij de hypotheeklasten niet meer kunnen betalen of dat er een dreiging is dat deze situatie zich in de komende maanden zal voordoen, bijvoorbeeld in situaties van werkloosheid, echtscheiding, ziekte etc, zo stelt Bureau D&O. Aan de kantoren is gevraagd hoe men de bereidheid ervaart van de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers om constructief mee te denken op welke wijze deze problematiek voor de klant beheersbaar kan worden gemaakt. Gemiddeld wordt een 6,0 gegeven voor deze bereidheid tot meedenken. De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen meest meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Obvion (7,5), RegioBank (7,1) en BLG Wonen (6,8). De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen minst meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Argenta (4,6), ASR (5,4) en Hypotrust (5,5).

“Het onderzoek laat zien dat bij het verwerken van mutaties snelle doorlooptijden mogelijk zijn. De grote verschillen tussen aanbieders verklaart waarom in gesprekken met adviseurs de ervaringen zo verschillend zijn”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius. “Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen. Dit is een groot maatschappelijk probleem. Je zou op dit punt mogen verwachten dat alle aanbieders hier meer richting de 10 scoren dan lager.”

Reactie toevoegen

 
Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

Online pro, intersoftware, findesk, AeQuote en Advisa beste software van 2016

Online pro, intersoftware, findesk, AeQuote en Advisa beste software van 2016

Online Pro van Online Groep (administratiesoftware), Intersoftware van Adviesbox en Findesk (adviessoftware) en AeQuote en Advisa (Moneyview) hebben in 2016 volgens...

Bank niet verplicht om mee te werken aan oversluiten

Bank niet verplicht om mee te werken aan oversluiten

Minister Dijsselbloem wil banken niet dwingen om mee te werken van oversluiten van hypotheken wegens lagere rente. Dat schrijft hij in zijn antwoord op Kamervragen...

Aov-informatieronde voor adviseurs

Aov-informatieronde voor adviseurs

Adviseurs ontvangen een aov-toolkit tijdens de landelijke informatieronde van Adfiz, AFM, Bureau D&O, Allianz, De Goudse, Klaverblad en Movir. Volgens de organisatoren...

Adviseurs: meer waardering voor serviceproviders

Adviseurs: meer waardering voor serviceproviders

Het gebruik van en de waardering voor de dienstverlening van serviceproviders neemt onder adviseurs toe, aldus onderzoek van Bureau D&O.   Sinds 2006 ondervraagt...

D&o: "financiën heeft empathie van een ijskast"

D&o: "financiën heeft empathie van een ijskast"

"CDFD en het ministerie van Financiën munten uit in gebrek aan empathie", aldus een nieuwsbrief van Bureau D&O dat dit illustreert met een voorbeeld...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...

Markt update: in één middag weer helemaal bij

Markt update: in één middag weer helemaal bij

VVP en Bureau D & O organiseren op 12 september een Actualiteitenbjieenkomst met vier praktijkgerichte workshops en de mogelijkheid om samen met uw medewerkers...

Oosterbaan: "adfiz: werk toch eens samen!"

Oosterbaan: "adfiz: werk toch eens samen!"

"Adfiz reageert op dit moment óf niet óf defensief." In de VVP die deze week verschijnt, roept directeur Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O...