D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen."

Bureau D & O heeft in september 2014 onderzoek gedaan naar het contact dat intermediairs hebben met geldverstrekkers in het kader van mutaties van hypotheken. Met name zijn er veel verzoeken om een orv over te sluiten. De doorlooptijd verschilt sterk per aanbieder. Gemiddeld is er sprake van 5,8 weken doorlooptijd van een afhandeling van een dergelijk verzoek. Het gemiddelde van de 10 procent snelste doorlooptijden is 1,8 weken. Het gemiddelde van de 10 procent langzaamste doorlooptijden bedraagt maar liefst 17,6 weken, aldus Bureau D&O.

De drie snelste hypotheekverstrekkers doorlooptijd oversluiten verpande ORV zijn:RegioBank (gemiddelde doorlooptijd van 2,8 weken), Obvion (3,5 weken) en BLG Wonen (4,1 weken).

Voor hun relaties moeten adviseurs regelmatig telefonisch contact hebben met aanbieders. Op dit punt zijn de verschillen tussen aanbieders minder groot dan bij de doorlooptijden. Op een 10-puntenschaal geven respondenten gemiddeld een 6,5 voor de telefonische bereikbaarheid van hypotheekverstrekkers. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: RegioBank en Obvion (beiden 8,1), BLG Wonen en Aegon (beiden 7,6).
Aan de kantoren die hebben deelgenomen is gevraagd de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers te beoordelen op gemiddelde vakkennis van de contactpersonen waarmee men te maken heeft voor de afhandeling van verzoeken. Gemiddeld wordt een 6,8 gegeven voor de vakkennis van de hypotheekverstrekkers in het algemeen. De hoogst gewaardeerde aanbieders zijn: Obvion (8.0), Aegon en RegioBank (beiden 7,5).

Relaties van kantoren kunnen in een situatie komen waardoor zij de hypotheeklasten niet meer kunnen betalen of dat er een dreiging is dat deze situatie zich in de komende maanden zal voordoen, bijvoorbeeld in situaties van werkloosheid, echtscheiding, ziekte etc, zo stelt Bureau D&O. Aan de kantoren is gevraagd hoe men de bereidheid ervaart van de drie voor hen belangrijkste geldverstrekkers om constructief mee te denken op welke wijze deze problematiek voor de klant beheersbaar kan worden gemaakt. Gemiddeld wordt een 6,0 gegeven voor deze bereidheid tot meedenken. De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen meest meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Obvion (7,5), RegioBank (7,1) en BLG Wonen (6,8). De in de ervaring van deelnemers bij (dreigende) betalingsproblemen minst meedenkende hypotheekverstrekkers zijn: Argenta (4,6), ASR (5,4) en Hypotrust (5,5).

“Het onderzoek laat zien dat bij het verwerken van mutaties snelle doorlooptijden mogelijk zijn. De grote verschillen tussen aanbieders verklaart waarom in gesprekken met adviseurs de ervaringen zo verschillend zijn”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius. “Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij de grote verschillen tussen de wijze waarop adviseurs ervaren dat aanbieders bereid zijn mee te denken met klanten die met hun woonlasten in betalingsproblemen (dreigen te) komen. Dit is een groot maatschappelijk probleem. Je zou op dit punt mogen verwachten dat alle aanbieders hier meer richting de 10 scoren dan lager.”

Reactie toevoegen

 
Portefeuillerechten belangrijker door directe beloning

Portefeuillerechten belangrijker door directe beloning

Door de invoering van directe beloning worden portefeuillerechten juist belangrijker. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau D & O.   Ruim de helft van de...

D&O pleit voor modernisering portefeuillerechten

D&O pleit voor modernisering portefeuillerechten

In de nieuwsbrief Actueel pleit Bureau D&O voor modernisering van portefeuillerechten. Dit omdat ze niet goed meer aansluiten bij de nieuwe opgewaardeerde positie...

ASR past als eerste samenwerkingsvoorwaarden aan

ASR past als eerste samenwerkingsvoorwaarden aan

Als eerste aanbieder heeft ASR eind vorig jaar de samenwerkingsvoorwaarden aangepast, aldus een nieuwsbrief van Bureau D & O.   Onder meer als gevolg van...

Vvp brengt toolkit Directe beloning

Vvp brengt toolkit Directe beloning

VVP brengt aanstaande dinsdag in samenwerking met Bureau D &O, Oostdam & Partners en de AFM de Special Directe beloning, De financieel adviseur aan het roer,...

"provisieverbod ook van toepassing op leadgeneratoren"

"provisieverbod ook van toepassing op leadgeneratoren"

"Het voorgenomen verbod op provisie lijkt ook het bedrijfsmodel van leadgeneratoren te gaan raken", aldus concludeert Bureau D & O in haar nieuwsbrief.  ...

D&o: vervang samenwerkingsovereenkomst door drieluik

D&o: vervang samenwerkingsovereenkomst door drieluik

Met het oog op het komend provisieverbod is het aanbrengen van alleen aanpassingen in bestaande samenwerkingsovereenkomsten aanbieder/bemiddelaar geen begaanbare...

Intermediair negatief over execution only

Intermediair negatief over execution only

Het voorgenomen verbod op provisie voor een groot aantal financiële producten brengt het intermediair niet op andere gedachten over bemiddeling zonder advies...

Intermediair waardeert financiële software

Intermediair waardeert financiële software

De administratiepakketten van Assistent Automatisering, Assuware en Online Groep worden door het intermediair goed gewaardeerd, zo blijkt uit onderzoek van Bureau...

Oosterbaan: argenta-affaire op weg naar oplossing

Oosterbaan: argenta-affaire op weg naar oplossing

Bureau D & O stelt in haar laatste nieuwsbrief dat  het gesprek van a.s. donderdag tussen Adfiz en Argenta voor alle partijen tot een bevredigende oplossing...

D&o onderzoekt juridische procedure tegen Argenta

D&o onderzoekt juridische procedure tegen Argenta

Nadat Bureau D & O juridisch advies heeft ingewonnen en heeft gesproken met Argenta-directeur Marc de Moor, gaat Bureau D & O onderzoeken of het intermediar...