D&o: kifid handelt onjuist

Bureau D & O LOGO

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen die worden voorgesteld", aldus D&O Nieuwsbrief Actueel 285.

Bureau D&O zegt van oordeel te zijn dat Kifid een belangrijke functie vervult in het herstel van vertrouwen bij de consument in de financiële sector. Wel maakt D&O bezwaar tegen een aantal van de voorgestelde wijzigingen. Nieuw is onder meer de bepaling dat Kifid geen klachten behandelt die “de effectieve werking van Kifid ernstig in gedrang zou brengen”. Onduidelijk is volgens D&O of opname van dit artikel is ingegeven door de ervaringen rondom de Woekerpolis en het mogelijk in dit dossier nog te verwachten aantal klachten.

D&O. Ook nieuw is de bepaling dat indien een aangeslotene stelselmatig weigert adequate medewerking te verlenen aan de behandeling van klachten, Kifid kan besluiten klachten tegen deze aangeslotene niet meer in behandeling te nemen. Van een dergelijk besluit wordt mededeling gedaan aan de toezichthouder. Bureau D & O heeft aarzeling bij deze bepaling. "Het aan de consument beloven zich te onderwerpen aan het oordeel van Kifid kan en mag niet ontweken worden door stelselmatig niet mee te werken aan de behandeling van ingediende klachten. Het zal aan de snelheid van reageren en het beschikbaar instrumentarium van sancties aan de zijde van de toezichthouder afhangen of deze aanpassing van het reglement tot oneigenlijk gebruik aan de zijde van aangeslotene zal leiden.:

Over de aanpassing van de verklaring omtrent bindendheid schrijft D&O: "Een financieel dienstverlener mag een eerder afgegeven verklaring omtrent het bij voorbaat wel of niet instemmen met bindendheid van uitspraken van de Geschillencommissie aanpassen. Deze intrekking heeft geen werking voor klachten: die ten tijde van de intrekking al bij Kifid waren ingediend of; die bij Kifid worden ingediend binnen drie jaar na de intrekking van de bindendheid, wanneer deze klachten betrekking hebben op overeenkomsten die voor de datum van de intrekking al waren afgesloten. Dit betekent", in de visie van D&O, "dat financieel dienstverleners die willen voorkomen dat zij, ten aanzien van hun bestaande portefeuille, gedurende drie jaar worden gebonden aan het feit dat zij eerder verklaard hebben uitspraken van de Geschillencommissie bij voorbaat te accepteren, zij voor 1 oktober a.s. deze verklaring moeten gaan aanpassen."

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...