DAS past werkwijze aan onder druk intermediair
Na druk vanuit het intermediair verwijst DAS klanten met vragen over de aanwending van een ontslagvergoeding voortaan nadrukkelijk naar de eigen financieel adviseur in plaats van naar Ohra.
DAS zegt vanuit service-overwegingen te hebben gehandeld door van klanten met vragen over hoe hun ontslagvergoeding het beste in te zetten de NAW-gegevens aan een derde partij (direct writer Ohra) te verstrekken. DAS: "Onze juridische specialisten staan klanten bij in de juridische afwikkeling van het ontslag maar niet in financiele zaken. Wij willen verzekerden echter wel verder op weg helpen en wijzen daarom vanuit die gedachte als service op de mogelijkheid van verdere ondersteuning. Wij hechten eraan te benadrukken dat dit een service is aan de klant en betreuren het dat er mogelijk verwarring is ontstaan over onze werkwijze op dit punt." DAS zegt haar werkwijze in de betreffende ontslagzaken inmiddels te hebben aangepast na signalen vanuit het intermediair. "Klanten die via het intermediair zijn verzekerd, verwijzen wij met betrekking tot advies over de aanwending van de beëindigingsvergoeding alleen naar de eigen tussenpersoon. Klanten die direct bij DAS of Ohra zijn verzekerd en een beëindigingsvergoeding hebben ontvangen, worden gewezen op de mogelijkheid zich tot Ohra te wenden. Wij blijven buiten deze beslissing van de klant. DAS ontvangt geen vergoeding, noch van de klant noch van Ohra, indien deze groep klanten besluit de aanwending van hun beëindigingsvergoeding via Ohra te regelen. In deze gevallen verstrekken wij, nadat de klant te kennen heeft gegeven benaderd te willen worden door Ohra, niet anders dan de contactgegevens." DAS ontvangt ook geen vergoeding in de gevallen waarin zij klanten die via het intermediair zijn verzekerd voor advies over de aanwending van hun beeindigingsvergoeding verwijst naar de eigen tussenpersoon.
Reactie toevoegen
Reacties
Rb - 29 maart 2012
Binnen een huwelijk zou dit direkt leiden tot een echtscheiding, maar binnen een samenwerkings-verband tussen een assurantie advieseur en een verzekeraar is dit blijkbaar normaal! Ongelooflijk!!
Nico van Koesveld - 28 maart 2012
Blijft lastig voor juristen, luisteren en samenwerken. OHRA advies is zeker een gekleurd advies. Juist juristen zouden beter moeten weten en verwijzen naar het onafhankelijk intermediair om het beste bij de klant neer te kunnen leggen. We houden het in de gaten en zullen niet schromen om via de de social media te druk er op te houden. Het gaat ook hier om klantbelang en niet om eigen (OHRA) belang.
Rob van Sneladvies.nl - 28 maart 2012
Hoe dom kun je zijn? Sorry, de afgestudeerde juristen moeten werken aan hun empathisch vermogen. DAS werkt samen met onafhankelijk financieel adviseurs die als zelfstandig ondernemers hun dagelijks brood verdienen in financiële dienstverlening. Een Gouden Handdruk rekening, daar verdienen wij geld aan. Een samenwerking bestaat uit het afsluiten van verzekeringen waarmee u verzekerd bent van een vast inkomen. Indien zich een zaak voordoet waaraan wij weer iets kunnen verdienen, dan zou het fijn zijn als u direct aan ons denkt. Voor een betere samenwerking adviseren wij u ook gebruik te maken van onze diensten zodat u onze meerwaarde kunt ervaren!
MFA Machteloos Financieel Adviseur - 28 maart 2012
Verzekeraars dienen op basis van de samenwerkingsovereenkomst handen af te houden van de klant van het intermediair. Kan toch niet naar een autofabrikant een auto kopen, daarvoor moet ik bij de dealer zijn. Hoe moeilijk is dat nou? Verzekeraars adviseren en sluiten de verzekering niet en hebben de klant van het intermediair te leen. Ze ontvangen daar een premie voor. Dit is weer een teken aan de wand dat ze totaal niet betrokken zijn met de distributeur van hun verzekeringsproducten @ Nico van Koesveld: opvallend dat u kiest voor inzet van social media en niet kiest voor handen ineenslaan met vakgenoten om druk erop te houden. Dat is juist in het vaarwater van de aanbieders, die voelen die druk niet omdat we als branche niet sterk genoeg georganiseerd zijn
Ad Viseur - 28 maart 2012
Service-overwegingen ja ja … hoe praat je recht wat krom is … DAS voor alles waarom u niet hebt gevraagd
Peter - 28 maart 2012
Oversluiten naar ARAG lijkt me een nog beter drukmiddel
Aad Bleukens - 28 maart 2012
Rechtsbijstand verzekeraars en rechtsbijstand verleners werken op veel meer fronten niet samen maar juist tegen de adviseur die ervoor gezorgd heeft dat de verzekering überhaupt is afgesloten. Het is een kwestie van tijd. Dan zal een klant de extra kosten die het daardoor maakt willen verhalen via het Kifid. Verbazingwekkend dat verzekeraars de samenwerking met de adviseur in het belang van de klant voorop stellen en het gesprek aangaan sinds de veroordeling van het SRK door een kantonrechter. Het SRK (wel 300 juristen??) heeft een simpele kantonrechter procedure in 2008 verloren en heeft verzuimd in beroep te gaan. Alle rechtsbijstand klanten zijn hiervan zeker de dupe. Alle SRK verzekeraars hebben sindsdien helemaal niets gedaan. Gemiste kans dus!
Verzekeraar vrij in weigeren verzekeringsaanvraag
Een verzekeraar is vrij om naar eigen inzichten te bepalen of een verzekeringsaanvraag gehonoreerd wordt of niet, zo blijkt uit uitspraak 2017-654 van de GeschillenCommissie...
Kifid: consument moet begrijpen dat adviseur geen verzekeraar is
De consument wordt geacht te begrijpen dat een financieel adviseur geen verzekeraar is, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...
Zeer weinig vrouwelijke bestuurders bij intermediair
Het percentage vrouwelijke bestuurders in de intermediaire sector is met 16,7 procent "extreem laag" in vergelijking tot andere sectoren in het mkb. Bij...
Ohra: heel weinig Nederlanders hebben vrije zorgkeuze
Slechts 8 procent van de Nederlanders heeft een volledig vrije zorgkeuze, zo blijkt uit onderzoek van CustomerMatch in opdracht van Ohra. Ruim 80 procent van de...
Initiatiefgroep Volmachtbeloning heft zichzelf op: volmachtbeloningsmodel niet haalbaar
De initiatiefgroep Volmachtbeloning heeft zichzelf opgeheven. Er is een uitontwikkeld beloningsmodel, maar invoering ervan vindt niet plaats. Volgens de initiatiefgroep,...
ING sorteert voor op hypothekenrichtlijn met nieuw aanvraagproces
Met ingang van april geeft ING klanten binnen vijf dagen zekerheid over hun hypotheekaanvraag, mits de woning is getaxeerd. Met de aanpassing van het aanvraag- en...
Ohra maakt inboedelverzekering 'airbnb-proof'
Ohra heeft de dekking van de Inboedel- en opstalverzekering uitgebreid. Incidentele particuliere verhuur, inclusief verhuur via Airbnb en Wimdu, is nu standaard...
Flexx van das: juridische hulp zonder verzekering
DAS introduceert 'Flexx van DAS', rechtshulp voor een vast bedrag, voor iedere particulier en ondernemer met een juridisch geschil maar zonder rechtsbijstandverzekering. ...
Branche helpt klant bij faillissement intermediair
Het Verbond, Adfiz en OvFD hebben enige tijd terug afspraken gemaakt over het proces rondom de afwikkeling van faillissementen van intermediairs. Zo wordt er een...
Ohra: inloggen met vingerafdruk
Klanten van Ohra kunnen sinds kort ook via WhatsApp contact opnemen. Via de Ohra app zijn meer steeds meer zaken te regelen. Inloggen kan bijvoorbeeld met een vingerafdruk....