De Jager laat vormgeving kostentransparantie over aan aanbieders

Om een gelijk speelveld te bevorderen eist minister De Jager dat aanbieders in het dvd de kosten van advies en distributie transparant gaan maken. Hij laat het aan de markt over hoe dit precies zichtbaar wordt gemaakt.

De minister heeft advies ingewonnen van SIS Finance. Aanbieders dienen de advies- en distributiekosten te tonen in de vorm van een gemiddeld, nominaal bedrag aan advies- en distributiekosten bij de producten die onder het provisieverbod vallen. Dit bedrag is gebaseerd op een kostprijsberekening met een winstopslag, zodat het vergelijkbaar is met het tarief dat de adviseur/bemiddelaar presenteert in het dvd. De kostprijs dient te worden berekend op basis van een kostprijsmodel dat elke aanbieder moet opstellen. In dit model dienen aanbieders de kosten van personeel, management, marketing, ict en kantoor voor zover deze worden gemaakt voor de advisering en distributie van producten onder het provisieverbod mee te nemen in de kostprijsberekening.
De Jager wil hier geen regelgeving voor opstellen, maar laat het over aan de markt om de reële advies- en distributiekosten zichtbaar te maken. “Ook aanbieders hebben een verantwoordelijkheid voor het behoud van kwalitatief goed advies en distributie van financiële producten, waarvoor een sterk en onafhankelijk distributiekanaal onontbeerlijk is, omdat dat het lange termijn vertrouwen ten goede zal komen. Zij kunnen daaraan bijdragen door de kosten van dienstverlening uit de productprijs te halen zodat de consument goed kan kiezen voor de dienstverlening die hij wenst los van het financiële product dat hij wenst. Ik heb al aangekondigd deze ontwikkeling nauwlettend te zullen volgen en ga er van uit dat aanbieders zich naar deze verantwoordelijkheid zullen gedragen.”
Verder wil de minister dat het nieuwe dvd zowel door aanbieders als door adviseurs wordt verstrekt bij het eerste klantcontact en dat het dvd op internet zichtbaar wordt gemaakt. “Voorts moet scherp worden gemarkeerd in het dvd dat aanbieders die consumenten adviseren enkel adviseren over (en ten behoeve van de verkoop van) de eigen producten of, als er tevens hetzelfde type producten van andere aanbieders wordt geadviseerd, er een voorkeur is voor (verkoop van) de eigen producten. Als een adviseur/bemiddelaar eigendom is of in een zeggenschapsverhouding tot een aanbieder staat moet hij dit ook kenbaar maken en duidelijk maken dat dit betekent dat hij primair gericht is op het verkopen van de producten van die aanbieder. Ook als de adviseur/bemiddelaar productieverplichtingen is aangegaan met een aanbieder moet dat worden vermeld.”

Reactie toevoegen

 
Goedkoop hypotheek scoren dankzij dvd

Goedkoop hypotheek scoren dankzij dvd

Het nieuwe dienstverleningsdocument maakt een advies- en bemiddelingstraject voor slimme consumenten een heel stuk goedkoper. Een kwartiertje downloaden leverde...

AFM voert kleine wijzigingen door in dvd

AFM voert kleine wijzigingen door in dvd

De AFM heeft een aantal kleine aanpassingen doorgevoerd in de dvdGenerator, die van invloed zijn op de vormgeving van het dienstverleningsdocument (DVD). Dit is...

Het is dvd hypotheekvraag, niet Hypotheekaanvraag

Het is dvd hypotheekvraag, niet Hypotheekaanvraag

Een aantal partijen spreekt op zijn website van Dienstverleningsdocument Hypotheekaanvraag in plaats van Dienstverleningsdocument Hypotheekvraag. Het betreft de...

Consument heeft waardering voor komst dvd

Consument heeft waardering voor komst dvd

Het merendeel van de consumenten waardeert de komst van het nieuwe standaard dienstverleningsdocument. Het dvd biedt volgens hen duidelijkheid over onder meer de...

Standaard dvd: tijd dringt

Standaard dvd: tijd dringt

De AFM maant financiële dienstverleners die nog moeten beginnen haast te maken met de standaard DVD. De toezichthouder: "Financiële dienstverleners...

Meer tijd voor aanmaken dvd met generator

Meer tijd voor aanmaken dvd met generator

Financiële dienstverleners krijgen een week langer de tijd om een standaard dienstverleningsdocument (DVD) aan te maken met de speciale softwareapplicatie van...

AFM voert tien wijzigingen door in standaard dvd

AFM voert tien wijzigingen door in standaard dvd

De AFM heeft na de marktconsultatie tien wijzigingen doorgevoerd in het nieuwe standaard dienstverleningsdocument (dvd). De marktconsultatie is gehouden om een conceptontwerp...

Verbond wil aanpassingen dvd-voorstellen afm

Verbond wil aanpassingen dvd-voorstellen afm

Ook het Verbond is kritisch op de dvd-voorstellen van de AFM, zo blijkt uit een brief van Verbondsdirecteur Leo de Boer aan AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren. Het...

Adfiz uit kritiek op dvd-voorstellen AFM

Adfiz uit kritiek op dvd-voorstellen AFM

Adfiz is van mening dat de consument niet goed uit de voeten kan met de dvd-voorstellen van de AFM. Vandaar dat Adfiz een aantal verbeteringen voorstelt. Adfiz zegt...

AFM vraagt adviseurs hulp bij ontwikkelen dvd

AFM vraagt adviseurs hulp bij ontwikkelen dvd

De AFM heeft financieel adviseurs gevraagd mee te denken bij het ontwikkelen van het dienstverleningsdocument. De AFM: "Dit document bevat veel belangrijke...