Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Dolders in Eindhoven

Legal & General organiseert deze maand een aantal actualiteitenbijeenkomsten voor financieeel adviseurs over 'hybride advies'. In de woorden van Legal-topman Arno Dolders "een mix van face-to-face en digitale contactmomenten tussen adviseur en klant, waarbij de klant ook in wisselende mate zelf actief deelneemt".

 

Door de opmars van hybride advies en de (verdere) digitalisering van werkprocessen zal de personeelsbehoefte - bij zowel aanbieders als advieskantoren - sterk veranderen, verwacht Dolders. “De digitalisering van werkprocessen leidt tot een sterke vermindering van de papierstroom. Allerlei routinematige handelingen worden minder. Bij verzekeraars, maar ook bij banken, is te zien dat het aantal werknemers sterk daalt. Ik verwacht dat die ontwikkeling zich in de komende jaren verder zal doorzetten. Maar ook bij financieel advieskantoren zullen de gevolgen merkbaar zijn. De vraag naar medewerkers die op klassieke wijze administratieve werkzaamheden verrichten, zal minder worden. Ik verwacht dat de instroom van nieuwe medewerkers meer en meer zal komen te liggen op hbo werk- en denkniveau, waarbij steeds meer belang wordt gehecht aan sterke communicatieve en adviesvaardigheden.”


Nieuwe afspraken over communicatie

Door de digitalisering van contacten ontstaan er nieuwe communicatiestromen tussen klant, adviseur, bemiddelaar en verzekeraar, aldus Dolders. "Klanten kunnen per handeling de ene keer rechtstreeks met een verzekeraar communiceren en bij de volgende handeling met zijn adviseur. We zullen als sector goede afspraken moeten maken hoe we bij die flexibele communicatiestromen de zorg voor de klant goed regelen. We moeten voorkomen dat klanten tussen wal en schip vallen omdat verzekeraar en adviseur denken dat ‘de ander’ het wel geregeld zal hebben."

"Ook zullen we moeten nadenken welke handelingen door wie aan de klant worden doorbelast. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de ene klant er voor kiest veel handelingen rechtstreeks met de verzekeraar af te wikkelen en de andere klant alle contacten laat verlopen via zijn adviseur wanneer de premie voor beide type klanten gelijk is, terwijl de adviseur zijn werkzaamheden extra doorbelast aan de klant.”


Roep om sterke beroepsorganisatie

De opmars van hybride advies en digitalisering vragen om een sterke beroepsorganisatie, meent Dolders. “Ik hoor een hoop gemopper over wat Adfiz allemaal zou moeten doen maar niet doet. Maar in plaats van aan de kant te staan, denk ik dat het beter is wanneer adviseurs zich massaal aansluiten en daardoor Adfiz beter in staat stellen te doen wat in het belang van de adviseurs is. Digitalisering en de opkomst van hybride advies vraagt om nieuwe afstemming tussen verzekeraars en intermediair. Dat lukt het beste als adviseurs krachtig met één stem spreken.”


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Gabriëls - 26 oktober 2015

@ Meneer Dolders (Beste Arno), Naast Adfiz zijn er nog meer smaken zoals bijv. CFD, FFP etc. Organiseren / aansluiten bij de groep is super belangrijk, maar een smaak voor allen? dat gaat zeker niet lukken in deze diverse markt. Groet Ton

Yme-Jan Hofstee - 26 oktober 2015

Goed bedoelde reacties en initiatieven leiden af van de kern van het probleem: de bitter lage organisatiegraad van het intermediair. Maakt niet uit van welke club je lid wilt worden, als je maar lid wordt. Tot nu toe is het overgrote deel van intermediair Nederland NERGENS bij aangesloten. Dus geen reclame voor ADFIZ maar reclame voor het lid worden van een beroepsorganisatie. En als je dan niet weet welke keuze te maken uit het aanbod, kies dan welke jij denkt dat de grootste is resp. wordt. Verzekeraars zijn nagenoeg 100% georganiseerd! Banken zijn nagenoeg 100% georganiseerd! Intermediair is nagenoeg ongeorganiseerd!Intermediair verenigt u!

Willem van Spronsen - 26 oktober 2015

Inderdaad de markt is divers en ook nog op vele vlakken, waarbij een bepaalde visie (uit de koker van een levensverzekeraar) niet maatstafgevend is. De taak van een verzekeraar dient te (blijven) liggen bij het leveren en in stand houden van goede producten en het (tijdig) doorvoeren van mutaties. Het intermediair als financieel dienstverlener is (onafhankelijk) adviseur en of bemiddelaar! Het intermediair kan wat beroepssorganisatie betreft zelf wel bepalen bij wie ze zich aansluit.

Yme-Jan Hofstee - 23 oktober 2015

Zo is het maar net. De hoogste tijd: Intermediair in dit land verenigt u!

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...