Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning
Rond de 80% van alle gevolmachtigden heeft een sterke voorkeur voor een waardegerelateerde beloning in plaats van een verrichtingentarief. Dit is al snel zo’n 10% meer dan in 2014, aldus het jjaarlijkse onderzoek van Baken Adviesgroep en KoKo Kroup onder GA's naar de toegevoegde waarde van volmachtverzekeraars.
De onderzoekers: "De grootste verandering is waar te nemen binnen het marktsegment 'Service Providers'. Service Providers vormen bij uitsteek de doelgroep die baat kan hebben bij een beloning op basis van een vast bedrag per verrichting. Toch is juist bij deze groep de voorkeur voor een waardegerelateerde beloning sterk toegenomen. Verdere analyse van de data leert dat vooral de Service Providers die in 2014 nog geen uitgesproken voorkeur hadden, in 2015 kiezen voor een waardegerelateerde beloning. Opvallend, gezien alle inspanningen van de ‘Initiatiefgroep’ om haar verrichtingenmodel te promoten door middel van voorlichtingsbijeenkomsten en nieuwsbrieven."
Ieder jaar onderzoeken Baken Adviesgroep en KoKo Kroup de perceptie van de geleverde kwaliteit door volmachtgevende verzekeraars op het terrein van Kennis & kwaliteit, Beloning, Capaciteit, Huismerken, Beleid & management en Partnership. Daarnaast wordt in kaart gebracht wat de belangrijkste strategische onderwerpen zijn.
Begin van dit jaar is wederom het onderzoek onder Gevolmachtigde Agenten (GA’s) naar de Toegevoegde Waarde van Volmachtverzekeraars uitgevoerd. In totaal zijn meer dan 250 contactpersonen bij GA’s benaderd. Uit de eerste analyses blijkt 'Beloning' ook dit jaar het belangrijkste strategische thema te zijn. "Gelijktijdig zien wij bij bepaalde marktsegmenten dat de voorkeur voor de wijze van beloning is veranderd."
De volledige rapportage behorende bij hetOnderzoek onder Gevolmachtigde Agenten (GA’s) naar de Toegevoegde Waarde van Volmachtverzekeraars verschijnt begin April en kan, toegesneden op de individuele situatie per verzekeraar, bij Baken Adviesgroep besteld worden (info@bakenadviesgroep.nl).
Reactie toevoegen
Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen
De Consumentenbond noemt het jammer dat de Tweede Kamer de motie om te onderzoeken of het aantal zorgpolissen kan worden teruggedrongen heeft aangehouden. Het oerwoud...
Particuliere schademarkt groeit in 2016
De markt voor particuliere schadeverzekeringen zal ook in 2016 groeien, zo blijkt uit het Marktrapport Schadeverzekeringen van Baken Adviesgroep. De markt voor schadeverzekeringen...
"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"
De kloof tussen langer willen en moeten doorwerken wordt groter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Hoe gaat Nederland met Pensioen?’ van Delta...
Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers
Erasmus MC en het UMCG starten vandaag met wetenschappelijk onderzoek onder zelfstandig ondernemers. Doel is zicht te krijgen op de omstandigheden die leiden tot...
Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages
Dik van Velzen, consultant bij Nibe-SVV, roept op tot grondig onderzoek naar het achterblijven de slagingspercentages bij de Wft-module Vermogen (zie ook het bericht...
Onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars
Baken Adviesgroep en KoKo Kroup voeren weer het onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars uit. Nieuw is een benchmark die laat zien hoe een volmacht rendeert...
Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal
Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur...
Inkomensverzekering: markt krimpt in 2015
De markt voor ziekteverzuimverzekeringen en aov groeit weer in 2015. Toch krimpt de hele markt voor collectieve inkomensverzekeringen (ziekteverzuim en WIA) in het...
Kantoren moeten onafhankelijkheid benadrukken
Advieskantoren zouden hun onafhankelijkheid meer moeten benadrukken. Aldus Legal & General, op grond van onderzoek waaruit onder meer blijkt dat de klant onafhankelijkheid...
Klant voelt zich niet centraal gesteld
Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat slechts één op de drie consumenten vindt dat hij of zij daadwerkelijk centraal gesteld wordt. door...