Aanmaakblokjes onder autostoel, toch geen fraude

Aanmaakblokjes

Ondanks de vondst van aanmaakblokjes onder de stoel van de uitgebrande auto, mag Avéro Achmea de betreffende verzekerde niet betichten van verzekeringsfraude. Tussen de brand en de vondst van het blok zat te veel tijd. Bovendien schort het aan bewijs. Avéro Achmea moet de persoonsgegevens van de consument per direct uit het extern verwijzingsregister en het Incidentenregister verwijderen.

De auto brandde uit in de nacht van 31 december 2015 op 1 januari 2016. De schade-expert trof niets verdachts aan. Avéro Achmea keerde de nieuwwaarde uit, het wrak werd opgekocht door een demontagebedrijf. Bij de demontage werden de blokjes ontdekt. Avéro Achmea verrichtte nader onderzoek en betichtte de consument op grond hiervan van verzekeringsfraude.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt Avéro Achmea niet. "Verzekeraar heeft geen afdoende verklaring gegeven waarom de aanmaakblokjes niet bij de eerste expertise zijn aangetroffen. Dit in samenhang met het feit dat de auto, na de eerste expertise, vervolgens drie maanden op het terrein heeft gestaan van het demontagebedrijf en Verzekeraar hierbij niet heeft aangegeven of kunnen bewijzen dat de auto in de open lucht, in een garage of op een afgesloten terrein met 24-uur toezicht heeft gestaan. Hierdoor kan niet worden uitgesloten dat in de tussenliggende maanden derden toegang hadden tot de auto en de aanmaakblokjes konden plaatsen in de auto. 

"Daarnaast merkt de Commissie op dat Consument een achttal verklaringen heeft overgelegd die zijn verhaal van het voorval ondersteunen en allen aangeven dat de auto al in brand stond op het moment dat Consument bij de auto aankwam. Daarnaast verklaarden de getuigen dat Consument niet tussentijd weg is geweest.

"Vanwege de lange periode tussen de eerste expertise en de vondst van de aanmaakblokjes en het feit dat Verzekeraar niet kan aangeven wat er in de tussentijd met de auto is gebeurd terwijl Consument zijn verhaal kan ondersteunen met getuigenverklaringen en foto’s heeft overgelegd die twijfel zaaien over het verloop zoals opgenomen in het expertiserapport, komt de Commissie tot de conclusie dat de verdenking van Verzekeraar dat Consument de aanmaakblokjes heeft geplaatst onder de stoel en zijn auto in de brand heeft gestoken, niet gegrond is. Verzekeraar is er niet in geslaagd bewijs te leveren ter onderbouwing van de stelling dat Consument de opzet heeft gehad de Verzekeraar te misleiden."

Uitspraak 2017-784

 

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....