Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Logo Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens Stichting Odin "een pijnlijke mislukking". Van de woekerpolissen is 20 procent aangepast. Een belangrijk deel hiervan is beëindigd omdat de looptijd er op zat. Tijd voor een nieuw Odin-offensief in de vorm van een gratis 'quickscan woekerpolis'.

Waarom komen zoveel klanten tot nu toe niet in actie? Tja, zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. "Consumenten zijn niet van gisteren. Ze zien en lezen over de vele productfouten en verzwegen kosten in die polissen. En ze horen van de keiharde juridische tegenwerking van verzekeraars om ruimhartig te compenseren. De lobbyclub van verzekeraars laat daarnaast geen mogelijkheid onbenut om vooral naar de tussenpersoon te wijzen. Daardoor lijkt er geen enkel zelfverwijt te zijn bij de verzekeraars."

"De enkeling die zich laat verleiden tot een gratis hersteladvies krijgt een gekleurd en vaak incompleet advies van de verzekeraar zelf, of loopt bij zijn tussenpersoon - als die er nog is - tegen een muur van weerstand op. Die laatste heeft helemaal geen zin en budget om volledig voor eigen rekening de 'fabrieksfouten' van de verzekeraar te herstellen. Het simpele gevolg is dat de consument zich opnieuw belazerd voelt, want politiek, AFM en consumentenclubs beloven met gratis hersteladvies iets wat ze niet kunnen waarmaken."

 

Adviescheque en quickscan

Odin heeft verzekeraars al eerder opgeroepen hun klanten een adviescheque aan te bieden om het grootste deel van de herstelkosten af te dekken. Daarmee krijgt de klant de keuze om uit te wijken naar een onafhankelijk adviseur. Dat had veel meer opgeleverd dan de kostenverslindende en mislukte hersteloperatie van de afgelopen jaren.

Tot het zover is, kunnen consumenten met de 'quickscan woekerpolis' van Odin snel inzicht krijgen in hun polis. Geïnteresseerden hoeven alleen hun meest recente waardeoverzicht naar Odin te sturen. Experts kunnen aan de hand van dit waardeoverzicht bepalen of het een woekerpolis is en hoe bedreigend de polis is. "We hopen daarmee woekerpolishouders te stimuleren toch in actie te komen", zegt Leichel. "We weten nu uit ervaring dat wie bereid is een bedrag van 300 tot 1.200 euro - afhankelijk van de soort woekerpolis - te investeren in een professioneel hersteladvies, een tienvoud of meer van dit bedrag terugverdient."

Tevens geeft Odin inzicht in de claimmogelijkheden. Leichel: "In de hele hersteloperatie is daar totaal geen aandacht voor. En dat terwijl er vele zaken bekend zijn waarbij tot honderd keer meer schade is uitgekeerd dan volgens de landelijke compensatieregeling. Dat is toch onbegrijpelijk?"

 

 

Reactie toevoegen

 
Meld ervaringen met herstelkostenregeling provisieverbod

Meld ervaringen met herstelkostenregeling provisieverbod

Stichting ODIN roept financieel adviseurs op om hun ervaringen te melden met de 'Herstelkostenregeling provisieverbod'.   In de nieuwsbrief van de stichting...

Odin start crowdfunding voor mediacampagne

Odin start crowdfunding voor mediacampagne

Stichting Odin start met een crowdfunding project om een landelijke mediacampagne te bekostigen en aandacht te vragen voor onafhankelijke financieel advieskantoren."Deze...

Odin oppert 'De financieel appviseur'

Odin oppert 'De financieel appviseur'

Voorzitter René Graafsma van Stichting Odin roept op toit de ontwikkeling van 'De financieel appviseur' voor het geven van algemeen advies aan de consument....

Odin kritisch over NN Wakkerpolisactie

Odin kritisch over NN Wakkerpolisactie

Stichting Odin staat niet per se achter de maandag gelanceerde NN Wakkerpolisactie. "Naar onze mening zijn er ook al teveel partijen die met collectieve acties...

Stichting Odin steunt Adfiz-petitie

Stichting Odin steunt Adfiz-petitie

Volgens Stichting Odin is de Adfiz-petitie tegen het PE-examen een mooie kans voor het intermediair om eensgezindheid te tonen. "Teken die petitie en laat dit...

"ontwoekertraject Odin dwingt adviseur weer rond tafel met klant"

"ontwoekertraject Odin dwingt adviseur weer rond tafel met klant"

Adviseurs zullen toch (weer) met woekerpolishouders rond de tafel moeten, nu Stichting Odin het RIO-traject neerlegt dat de consument uitzicht biedt op een ruimere...

"ingrijpen bij SNS Reaal perfect adviesmoment"

"ingrijpen bij SNS Reaal perfect adviesmoment"

"Het perfecte moment om de unieke toegevoegde waarde van onafhankelijk advies te bewijzen." Aldus de Stichting Odin in reactie op het overheidsingrijpen...

Odin: Tros radar richt pijlen verkeerd

Odin: Tros radar richt pijlen verkeerd

"Beter hadden de media zich kunnen richten op de slinkse streken van directe aanbieders om consumenten op het verkeerde prijsbeen te zetten." Aldus de...

Kennisplatform Odin van start

Kennisplatform Odin van start

Rene Graafsma en Jeffrey Leichel hebben de website gelanceerd van Stichting Odin Intermediairs (www.stichting-odin.nl). Het kennisplatform bestaat in de basis uit...