Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

Independer (nieuw logo)

"Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten." Zo reageert Independer op het dinsdag door de AFM gepresenteerde onderzoek. Naast Independer zijn de andere grote vergelijkingssites in het onderzoek: Pricewise, Zorgkiezer, HoyHoy en de Consumentenbond.

Independer: "Wij zijn tevreden met de resultaten van een diepgaand AFM-onderzoek naar de grootste vergelijkingssites voor financiële producten. Wij drongen al jaren aan op onafhankelijk onderzoek naar de branche en zijn blij dat het zelf ook onder de loep is genomen door de AFM."

Ook Pricewise is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “De belangrijke rol van vergelijkingswebsites wordt met dit onderzoek bevestigd: een duidelijk overzicht krijgen van het beste financiële product, toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant.”

Een van de belangrijkste verbeterpunten die de AFM noemt, is het laten vallen van de Top 3's. De AFM: "De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking eerst een Top 3. Vaak kan een aanbieder alleen in de Top 3 komen al ze bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. Wij zouden het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ Top 3 laten zien."

Privewise zegt zo'n ranking überhaupt niet te bieden: "Bij ons geen ‘betaalde’ top drie resultaten, maar een uitgebreide lijst van resultaten die bij jouw wensen passen. De vergoedingen van de verzekeraars beïnvloeden niet onze uitkomsten.”

Independer zegt: "De AFM geeft aan dat zij het zou toejuichen als vergelijkingssites geen Top 3 tonen waarin uitsluitend partijen staan waarmee de vergelijker een samenwerking heeft. De klant moet dan immers moeite doen om ook het aanbod te zien van verzekeraars die niet met de vergelijker samenwerken. Wij zijn het met de AFM eens dat het inderdaad geen wenselijke situatie is als de klant vooraf niet zou weten dat alleen samenwerkende partijen in de Top 3 staan en als hij geen direct inzicht had in de goedkoopste partij in de markt, met of zonder samenwerking. Anderzijds is het in de wetenschappelijke literatuur onomstreden dat mensen slechtere keuzes maken als zij een overload aan informatie krijgen voorgeschoteld. Bovendien heeft uitgebreid klantonderzoek Independer geleerd dat veel klanten hun verzekering in één keer willen kunnen regelen en niet bij een andere bemiddelaar of aanbieder opnieuw willen beginnen.

"Wij wilden voorkomen dat klanten kiezen uit de Top 3, zonder zich bewust te zijn dat er mogelijk betere oplossingen zijn. Daarom is al jaren geleden besloten om altijd de goedkoopste verzekeraar goed zichtbaar naast de Top 3 te zetten, als deze niet al in de Top 3 is opgenomen. Dit doen we dus ook als die verzekeraar Independer niet wil betalen. Daarnaast vermelden wij op het Top 3-scherm – op diverse plaatsen – dat in deze Top alleen producten staan die via Independer zijn af te sluiten. Een uitgebreide toelichting is direct vanaf deze Top 3 aanklikbaar.

Uit gesprekken met de AFM hebben wij begrepen dat zij deze maatregelen waarderen. De komende periode zullen wij over dit onderwerp met de AFM verder in gesprek gaan."

Pricewise plaatst één kanttekening bij een specifiek advies van de AFM. De AFM vindt het onwenselijk om eenmalige of tijdelijke introductie-kortingen in de premie te verrekenen. De AFM zegt hierover dat de consumenten na het verlopen van de korting onverwachts worden geconfronteerd met een hogere premie. Pricewise: "Korting is marktwerking. Wij zijn van mening dat wij goed uitleggen aan de consument hoe die premie is opgebouwd. Wanneer wij in het resultaat van de vergelijking bijvoorbeeld een eenmalige korting berekenen, dan wijzen wij de klant er nadrukkelijk op dat dit een eenmalige korting is en hoe die verrekend wordt. We vermelden ook de hoogte van de daadwerkelijke premie.”

De dienstverlening van de grootste vijf vergelijkingswebsites voor financiële producten is over het algemeen in het belang van de klant, ook al is er nog ruimte voor verbetering. Dat concludeert de AFM op basis van haar onderzoek. Een vergelijking op deze sites biedt toegevoegde waarde voor de consument en kan helpen in de zoektocht naar een passend financieel product. De kwaliteitsverschillen bij andere, overigens niet diepgravend onderzochte vergelijkingssites betitelt de AFM als groot. Ook zijn er veel ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze geen persoonlijke informatie inwinnen en hem doorsturen naar aanbieders, waarvoor ze een vergoeding ontvangen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...