Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

Independer (nieuw logo)

"Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten." Zo reageert Independer op het dinsdag door de AFM gepresenteerde onderzoek. Naast Independer zijn de andere grote vergelijkingssites in het onderzoek: Pricewise, Zorgkiezer, HoyHoy en de Consumentenbond.

Independer: "Wij zijn tevreden met de resultaten van een diepgaand AFM-onderzoek naar de grootste vergelijkingssites voor financiële producten. Wij drongen al jaren aan op onafhankelijk onderzoek naar de branche en zijn blij dat het zelf ook onder de loep is genomen door de AFM."

Ook Pricewise is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “De belangrijke rol van vergelijkingswebsites wordt met dit onderzoek bevestigd: een duidelijk overzicht krijgen van het beste financiële product, toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant.”

Een van de belangrijkste verbeterpunten die de AFM noemt, is het laten vallen van de Top 3's. De AFM: "De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking eerst een Top 3. Vaak kan een aanbieder alleen in de Top 3 komen al ze bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. Wij zouden het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ Top 3 laten zien."

Privewise zegt zo'n ranking überhaupt niet te bieden: "Bij ons geen ‘betaalde’ top drie resultaten, maar een uitgebreide lijst van resultaten die bij jouw wensen passen. De vergoedingen van de verzekeraars beïnvloeden niet onze uitkomsten.”

Independer zegt: "De AFM geeft aan dat zij het zou toejuichen als vergelijkingssites geen Top 3 tonen waarin uitsluitend partijen staan waarmee de vergelijker een samenwerking heeft. De klant moet dan immers moeite doen om ook het aanbod te zien van verzekeraars die niet met de vergelijker samenwerken. Wij zijn het met de AFM eens dat het inderdaad geen wenselijke situatie is als de klant vooraf niet zou weten dat alleen samenwerkende partijen in de Top 3 staan en als hij geen direct inzicht had in de goedkoopste partij in de markt, met of zonder samenwerking. Anderzijds is het in de wetenschappelijke literatuur onomstreden dat mensen slechtere keuzes maken als zij een overload aan informatie krijgen voorgeschoteld. Bovendien heeft uitgebreid klantonderzoek Independer geleerd dat veel klanten hun verzekering in één keer willen kunnen regelen en niet bij een andere bemiddelaar of aanbieder opnieuw willen beginnen.

"Wij wilden voorkomen dat klanten kiezen uit de Top 3, zonder zich bewust te zijn dat er mogelijk betere oplossingen zijn. Daarom is al jaren geleden besloten om altijd de goedkoopste verzekeraar goed zichtbaar naast de Top 3 te zetten, als deze niet al in de Top 3 is opgenomen. Dit doen we dus ook als die verzekeraar Independer niet wil betalen. Daarnaast vermelden wij op het Top 3-scherm – op diverse plaatsen – dat in deze Top alleen producten staan die via Independer zijn af te sluiten. Een uitgebreide toelichting is direct vanaf deze Top 3 aanklikbaar.

Uit gesprekken met de AFM hebben wij begrepen dat zij deze maatregelen waarderen. De komende periode zullen wij over dit onderwerp met de AFM verder in gesprek gaan."

Pricewise plaatst één kanttekening bij een specifiek advies van de AFM. De AFM vindt het onwenselijk om eenmalige of tijdelijke introductie-kortingen in de premie te verrekenen. De AFM zegt hierover dat de consumenten na het verlopen van de korting onverwachts worden geconfronteerd met een hogere premie. Pricewise: "Korting is marktwerking. Wij zijn van mening dat wij goed uitleggen aan de consument hoe die premie is opgebouwd. Wanneer wij in het resultaat van de vergelijking bijvoorbeeld een eenmalige korting berekenen, dan wijzen wij de klant er nadrukkelijk op dat dit een eenmalige korting is en hoe die verrekend wordt. We vermelden ook de hoogte van de daadwerkelijke premie.”

De dienstverlening van de grootste vijf vergelijkingswebsites voor financiële producten is over het algemeen in het belang van de klant, ook al is er nog ruimte voor verbetering. Dat concludeert de AFM op basis van haar onderzoek. Een vergelijking op deze sites biedt toegevoegde waarde voor de consument en kan helpen in de zoektocht naar een passend financieel product. De kwaliteitsverschillen bij andere, overigens niet diepgravend onderzochte vergelijkingssites betitelt de AFM als groot. Ook zijn er veel ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze geen persoonlijke informatie inwinnen en hem doorsturen naar aanbieders, waarvoor ze een vergoeding ontvangen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...