Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

Independer (nieuw logo)

"Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten." Zo reageert Independer op het dinsdag door de AFM gepresenteerde onderzoek. Naast Independer zijn de andere grote vergelijkingssites in het onderzoek: Pricewise, Zorgkiezer, HoyHoy en de Consumentenbond.

Independer: "Wij zijn tevreden met de resultaten van een diepgaand AFM-onderzoek naar de grootste vergelijkingssites voor financiële producten. Wij drongen al jaren aan op onafhankelijk onderzoek naar de branche en zijn blij dat het zelf ook onder de loep is genomen door de AFM."

Ook Pricewise is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “De belangrijke rol van vergelijkingswebsites wordt met dit onderzoek bevestigd: een duidelijk overzicht krijgen van het beste financiële product, toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant.”

Een van de belangrijkste verbeterpunten die de AFM noemt, is het laten vallen van de Top 3's. De AFM: "De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking eerst een Top 3. Vaak kan een aanbieder alleen in de Top 3 komen al ze bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. Wij zouden het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ Top 3 laten zien."

Privewise zegt zo'n ranking überhaupt niet te bieden: "Bij ons geen ‘betaalde’ top drie resultaten, maar een uitgebreide lijst van resultaten die bij jouw wensen passen. De vergoedingen van de verzekeraars beïnvloeden niet onze uitkomsten.”

Independer zegt: "De AFM geeft aan dat zij het zou toejuichen als vergelijkingssites geen Top 3 tonen waarin uitsluitend partijen staan waarmee de vergelijker een samenwerking heeft. De klant moet dan immers moeite doen om ook het aanbod te zien van verzekeraars die niet met de vergelijker samenwerken. Wij zijn het met de AFM eens dat het inderdaad geen wenselijke situatie is als de klant vooraf niet zou weten dat alleen samenwerkende partijen in de Top 3 staan en als hij geen direct inzicht had in de goedkoopste partij in de markt, met of zonder samenwerking. Anderzijds is het in de wetenschappelijke literatuur onomstreden dat mensen slechtere keuzes maken als zij een overload aan informatie krijgen voorgeschoteld. Bovendien heeft uitgebreid klantonderzoek Independer geleerd dat veel klanten hun verzekering in één keer willen kunnen regelen en niet bij een andere bemiddelaar of aanbieder opnieuw willen beginnen.

"Wij wilden voorkomen dat klanten kiezen uit de Top 3, zonder zich bewust te zijn dat er mogelijk betere oplossingen zijn. Daarom is al jaren geleden besloten om altijd de goedkoopste verzekeraar goed zichtbaar naast de Top 3 te zetten, als deze niet al in de Top 3 is opgenomen. Dit doen we dus ook als die verzekeraar Independer niet wil betalen. Daarnaast vermelden wij op het Top 3-scherm – op diverse plaatsen – dat in deze Top alleen producten staan die via Independer zijn af te sluiten. Een uitgebreide toelichting is direct vanaf deze Top 3 aanklikbaar.

Uit gesprekken met de AFM hebben wij begrepen dat zij deze maatregelen waarderen. De komende periode zullen wij over dit onderwerp met de AFM verder in gesprek gaan."

Pricewise plaatst één kanttekening bij een specifiek advies van de AFM. De AFM vindt het onwenselijk om eenmalige of tijdelijke introductie-kortingen in de premie te verrekenen. De AFM zegt hierover dat de consumenten na het verlopen van de korting onverwachts worden geconfronteerd met een hogere premie. Pricewise: "Korting is marktwerking. Wij zijn van mening dat wij goed uitleggen aan de consument hoe die premie is opgebouwd. Wanneer wij in het resultaat van de vergelijking bijvoorbeeld een eenmalige korting berekenen, dan wijzen wij de klant er nadrukkelijk op dat dit een eenmalige korting is en hoe die verrekend wordt. We vermelden ook de hoogte van de daadwerkelijke premie.”

De dienstverlening van de grootste vijf vergelijkingswebsites voor financiële producten is over het algemeen in het belang van de klant, ook al is er nog ruimte voor verbetering. Dat concludeert de AFM op basis van haar onderzoek. Een vergelijking op deze sites biedt toegevoegde waarde voor de consument en kan helpen in de zoektocht naar een passend financieel product. De kwaliteitsverschillen bij andere, overigens niet diepgravend onderzochte vergelijkingssites betitelt de AFM als groot. Ook zijn er veel ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze geen persoonlijke informatie inwinnen en hem doorsturen naar aanbieders, waarvoor ze een vergoeding ontvangen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

Een verdere daling van de huizenprijzen kan er volgens de AFM voor zorgen dat woningen onder water komen te staan. “Dit zal dan met name gelden voor huishoudens...

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...