"haal een streep door execution only"

Ron Bavelaar

“Haal een streep door execution only bij complexe producten. Slecht voor de klant en dus ook slecht voor de financiële sector als geheel”, aldus Ron Bavelaar (Hypotheekshop) in een workshop van het New Financial Forum op de vijftiende editie van het PFP Forum.

Volgens Bavelaar beschikt maar een hele kleine groep consumenten over de kennis en het overzicht om zelf complexe financiële producten aan te schaffen. “We hebben in het verleden al zo veel ellende op onze hals gehaald. Je kunt er op wachten dat consumenten met execution only brokken gaan maken, met alle gevolgen voor de klant én de sector. Waarom laten we dit als sector toe?
Het New Financial Forum kreeg op het PFP Forum de ruimte om zich te presenteren. Het New Financial Forum is opgericht in 2011 en wil gezamenlijk de positieve initiatieven in de financiële sector zichtbaarder maken. Dit door kennis en inspiratie te delen door onder meer een interactieve portal, het New Financial Magazine en tal van inhoudelijke netwerkbijeenkomsten. Ambassadeurs Ron Bavelaar, Maurice van den Hemel (All-Insure), Jeroen Looman (FlexFront) en Jelle Bartels (FP Advance) gaven namens het New Financial Forum een workshop. Niet het hoe en wat stond daarbij centraal, maar vooral het waarom. Waarom oefen je het vak van financieel dienstverlener uit en waarom wil je een steentje bijdragen aan een betere financiële wereld?
Conclusie in alle vier de workshops was dat het herstel van vertrouwen vooral van de financieel adviseurs moet komen. Een echte cultuuromslag van productdenken naar het centraal stellen van het klantbelang is niet te verwachten bij banken, verzekeraars en accountants. “Ondanks de crisis verandert daar nagenoeg niets. Wij hebben de sleutel wél in handen. Wij adviseren vanuit het hart, luisteren naar de klant, hebben kennis, passie voor het vak en plezier in ons werk. Wij hebben het mooiste vak ter wereld”, aldus Van den Hemel.
Een boodschap die in een plenaire sessie ook werd uitgedragen door hoogleraar Arnoud Boot. “Financieel planners hebben een ongelooflijk belangrijke functie in de maatschappij. Zij brengen discipline aan in het financiële leven van mensen. Maar ook voor financieel planners geldt: houd het eenvoudig voor de consument, gebruik geen vakjargon, wees eerlijk, ook over onzekerheden en verwachtingen, en waak voor statements die je niet kan waarmaken.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pollo - 24 januari 2013

@ Pieter: In het Robeco geval ls ik een grote brochure krijg en ik moet dan ergens achterin in een tweeregeleig tekstje lezen om te begrjipen dat de firma Robeco stopt met het geven van advies vind ik dat onvoldoende duidelijk. Ze besteden vele pagina;s en diverse grote foto's aan aanprijzing van de dienstverlening, die vervolgens blijkt te worden beperkt tot informatieverstrekking. Kijk eens op al die websites: het staat bol van de kreten over geen provisie, voordeel goedkoper makkelijker. Al deze sites doen echter qua advies zorg ondersteuning van de klant vrijwel niets. In value for money is het uiterst mager. Dan kunnen we met z'n allen wel roepen dat de hypotheekadviestarieven onder druk staan, in wezen wordt gewoon de totale dienstverlening volledig kaalgeslagen. Het lijkt me twijfelachtig of dit nu de gewenste cultuuromslag in de financiële sector is.

Pieter - 24 januari 2013

@Pollo Jij schrijft: "Ik hou vol: je moet geen goede verstaander moeten wezen om te snappen wat je krijgt aangeboden!" Ik ben een goed verstaander, maar hier versta ik niets van! Houd vol, kippetje! De slager loert op je.

Pollo - 23 januari 2013

@ Pieter, ik geloof er helemaal niet in. Ik zie telkens weer dat mensen hun kennis, vardigheden, interesse enzovoorts op financieel terrein overschatten, en ook niet actief hun geldwinkeltje op orde houden. Het is gelukkig zo dat ieder vooral maar zijn eigen inzichten moet volgen. Meer smaken is voor de consument ook meer keuze. Zolang deze keuzes voor de consument duidelijk zijn heb ik er geen probleem mee. In mijn voorbeeld is dat wel anders. Nog eentje dan: de firma Robeco stuurt nu brieven rond waarin zij aangeven dat de klant liever "zelf aan het roer" staat En dat Robeco zich daarom zal toeleggen op het verstrekken van zoveel mogelijk beleggingsINFORMATIE (hoofdletters van mij). Je moet al goed de hele brochure lezen en een VVP erkend azijnzeiker zijn om te begrijpen dat meneer R. zegt: ik geef geen advies meer, dat wordt me te link, dus zoek het lkeker zelf uit. Execution only zou van een waarschuwingsbalkje moeten worden voorzien. U heeft een goed putntmet de constatering dat E.O dan ook geen ENKEL advies is. Dat gaat vrij massaal mis.

Mark - 23 januari 2013

Terecht punt van Bavelaar: ik denk dat Execution Only inderdaad slechts goed werkt bij een kleine groep consumenten die over voldoende kennis, inzicht en ervaring beschikt. Maar je zal zien dat een veel grotere groep consumenten op "koopjesjacht" gaat, waarvan ze de financiële gevolgen pas op langere termijn zullen inzien. Natuurlijk zullen ook de cowboys in onze branche in deze niche springen. En dan krijgen we t.z.t. een nóg slechtere naam.

Pieter - 23 januari 2013

@Pollo Een goed verstaander zal bij het lezen van die informatie van Robeco begrijpen dat hij een adviseur nodig heeft, òf zelf voldoende kennis heeft, òf flink moet studeren. Die keuze zal hij zelf moeten maken en niemand anders.

joost - 23 januari 2013

Bavelaar preekt voor eigen parochie! De inkomsten lopen terug door de zelfredzaamheid van klanten. Klanten die zelf hun beslissingen kunnen nemen en geen advies nodig hebben bestaan gewoon en omdat ze bavelaars en alle andere ouderwetse adviseurs in de markt niks opleveren moet hun recht om zelfstandig financiële beslissing te nemen, ontnomen worden. Ik spreek dagelijks tientalle consumenten die heel goed instaat blijken te zijn om hun eigen huiswek te doen. De meeste zijn langs een adviseur geweest en bij de eerste vragen die de klant had, bleek de klant meer te weten dan de adviseur. Niet zo heel erg, ware het niet dat de adviseur ongeveer 500 euro vraagt voor vrij simpele dienstverlening.......... Zolang de klant een duidelijke kennis en ervaringstoets doet is er niks aan de hand.Daaruit volgt vanzelf wel het besef dat in sommige gevallen advies heel belangrijk en nodig is. Om alle mogelijkheden van ex-on te verbieden is niet van deze tijd en is een beknotting van onze burgerrechten!!

Pieter - 23 januari 2013

Mensen als Ron Bavelaar zijn de mensen waaraan de financiële advieswereld haar slechte naam te wijten heeft, maar in diezelfde wereld onveranderd populair blijven omdat zij de grote groep adviseurs aan zich binden die maar niet willen inzien dat de wereld is veranderd. De mondige consument bestaat. Dat is een gegeven dat de markt zal moeten aanvaarden. Een consument die een product zonder advies wil kopen moet dat ongehinderd kunnen doen, na het ondertekenen van een clausule dat hijzelf en niemand anders verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn keuze. Aanbieders van producten moeten dan collectief verklaren geen adviezen te zullen verstrekken (en dat dan ook niet meer te doen). Zo hoort dat in een moderne volwassen markt.

Pieter - 23 januari 2013

@Pollo (vervolg) Er zijn helaas ook een heleboel adviseurs die hun eigen kennis en vaardigheden op financieel terrein (ernstig) overschatten. Het zullen vooral die "adviseurs" zijn die willen dat consumenten niet om hen heen moeten kunnen. Dat is een heel sneu type "adviseur" dat over enkele jaren niet meer zal bestaan

debeurs - 23 januari 2013

Ik hoop dat die financieel adviseur in ruste, in ruste blijft. Een uitvaartverzekering en een annuiteit voor starters is inderdaad niet zo lastig. Maar volgens mij komt er wel wat meer bij kijken. Knappe gescheiden hertrouwde met overwaarde onderwaarde nieuwe hypotheek consument die nog iets snapt van alle geldende fiscale spelregels.

Marjolein - 23 januari 2013

Pim van de Havenstad ? Moeten we de situatie bij arbeidsongeschiktheid, overlijden, nabestaande-, overig vermogensbest., erfrecht, werkloosheid-, echtscheiding, bijleenregeling risicobereidheid etc etc. , dan maar weglaten bij een anuiteitenhypotheekje, zo gepiept .. ? Heeft u zelf wel een goede hypotheek, ik maak mij wel een beetje zorgen...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

(Maurice van den Hemel in VVP 3, 2023) Wat kan een financieel levensplan betekenen voor mensen? Vaak merken wij bij ‘Gewoon lekker leven’ dat het maken...

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...