Hypotheekshop en Hypotheker zetten in op waarde onafhankelijk advies
Door consumenten in één oogopslag inzicht te bieden in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften, kunnen zij een weloverwogen en bewuste keuze maken. Dit zegt Hypotheekshop-directeur Mark de Rijke in een gezamenlijk persbericht met collega-keten De Hypotheker.
Volgens de hypotheekketens draagt een uitgebreide vergelijking en een hypotheekadvies op maat bij aan de bewustwording van consumenten over de prijs/kwaliteitsverhouding van onafhankelijk advies. De focus dient hierbij vooral op de voordelen op lange termijn te liggen en niet op de kosten bij het afsluiten. Het moet voor de consument duidelijk zijn of een dienstverlener verbonden is aan een bank of verzekeraar, hoe de vergelijking tot stand komt en of sprake is van (online) advies. De Consumentenbond en de OvFD, de brancheorganisatie voor hypotheekadviseurs, ondersteunen dit standpunt en spannen zich hier ook voor in.
Inzicht in kanaalkeuze
“De consument heeft nu te weinig inzicht in hoe het productaanbod tot stand komt", zegt De Rijke. "Wij pleiten ervoor dat de branche consumenten in één oogopslag inzicht biedt in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften. Zodat zij in staat zijn een weloverwogen en bewuste keuze te maken.”
“Voor consumenten kan het een groot verschil maken via welke dienstverlener zij een hypotheek afnemen”, zegt Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker. ”Een bank kan alleen eigen producten aanbieden, terwijl intermediairs toegang hebben tot een uitgebreid assortiment en deze producten ook met elkaar kunnen vergelijken.”
3 euro meer per maand
Daarnaast relativeren de hypotheekketens het verschil in kosten ten opzichte van online hypotheekbemiddelaars. Uit eigen berekeningen blijkt dat het sluiten van een hypotheek via een online aanbieder over de hele looptijd van dertig jaar niet meer dan 3 tot 4 euro netto per maand goedkoper is. "Voor dit bedrag ontvangt de consument bij intermediairs echter wel een uitgebreide vergelijking en begeleiding, persoonlijk advies op maat en de zekerheid dat je als klant goed zit."
Onderzoek MoneyView
Hypotheekshop en Hypotheker reageren hiermee op een recent onderzoek van MoneyView. Hieruit blijkt dat consumenten financieel kunnen worden benadeeld als te weinig geldverstrekkers en verzekeraars worden meegenomen in de vergelijking voor het sluiten van een hypotheek. Een breed assortiment geeft volgens MoneyView de doorslag bij de bepaling van de totale kosten van hypotheekadvies.
Complexe aanvragen, minder rentezekerheid
Volgens de hypotheekketens heeft MoneyView in het onderzoek belangrijke aspecten buiten beschouwing gelaten. "De praktijk laat een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Alleen met een relatief eenvoudige aanvraag kunnen consumenten terecht bij de online advies- en bemiddelplatforms. Daarnaast kiezen veel consumenten er voor om de hypotheekrente twintig of dertig jaar vast te zetten. De grote banken zijn juist gespecialiseerd in kortere rentevaste perioden. Hierdoor zal de keuze binnen dit kanaal sneller op een rentevaste periode van tien jaar vallen en levert de consument in op rentezekerheid. Tot slot spelen de product- en acceptatievoorwaarden een belangrijke rol binnen het proces. Aangezien deze fors verschillen, maakt het ook uit welke geldverstrekkers een dienstverlener kan aanbieden."
Reactie toevoegen
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5) Met de regelmaat van de klok buigen verzekeraars zich over de vraag of, dan wel hoe ze hun premies beter kunnen afstellen op...
Verzekeringslijfrentes verslaan banksparen
In een jaar tijd is het marktbeeld voor uitkerende lijfrentes volledig omgeslagen ten gunste van de verzekerde varianten, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....
Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?
(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2022) Naar aanleiding van een presentatie die wij moesten geven op het mede door VVP georganiseerde VIPIinnovatie Congres...
Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView
Florius heeft voor het vijfde jaar op rij de maximale score van MoneyView gekregen voor haar Profijt twaalf Hypotheek. Dit product scoort ook nu weer voor alle drie...
Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...
Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe
De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....
Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer
Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...
Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken
Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...
De marktconforme klant bestaat niet
(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...
Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant
Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....