Hypotheekshop en Hypotheker zetten in op waarde onafhankelijk advies

Mark de Rijke nieuw

Door consumenten in één oogopslag inzicht te bieden in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften, kunnen zij een weloverwogen en bewuste keuze maken. Dit zegt Hypotheekshop-directeur Mark de Rijke in een gezamenlijk persbericht met collega-keten De Hypotheker.

Volgens de hypotheekketens draagt een uitgebreide vergelijking en een hypotheekadvies op maat bij aan de bewustwording van consumenten over de prijs/kwaliteitsverhouding van onafhankelijk advies. De focus dient hierbij vooral op de voordelen op lange termijn te liggen en niet op de kosten bij het afsluiten. Het moet voor de consument duidelijk zijn of een dienstverlener verbonden is aan een bank of verzekeraar, hoe de vergelijking tot stand komt en of sprake is van (online) advies. De Consumentenbond en de OvFD, de brancheorganisatie voor hypotheekadviseurs, ondersteunen dit standpunt en spannen zich hier ook voor in.

 

Inzicht in kanaalkeuze

“De consument heeft nu te weinig inzicht in hoe het productaanbod tot stand komt", zegt De Rijke. "Wij pleiten ervoor dat de branche consumenten in één oogopslag inzicht biedt in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften. Zodat zij in staat zijn een weloverwogen en bewuste keuze te maken.”

 

“Voor consumenten kan het een groot verschil maken via welke dienstverlener zij een hypotheek afnemen”, zegt Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker. ”Een bank kan alleen eigen producten aanbieden, terwijl intermediairs toegang hebben tot een uitgebreid assortiment en deze producten ook met elkaar kunnen vergelijken.”

 

3 euro meer per maand

Daarnaast  relativeren de hypotheekketens het verschil in kosten ten opzichte van online hypotheekbemiddelaars. Uit eigen berekeningen blijkt dat het sluiten van een hypotheek via een online aanbieder over de hele looptijd van dertig jaar niet meer dan 3 tot 4 euro netto per maand goedkoper is. "Voor dit bedrag ontvangt de consument bij intermediairs echter wel een uitgebreide vergelijking en begeleiding, persoonlijk advies op maat en de zekerheid dat je als klant goed zit."


Onderzoek MoneyView

Hypotheekshop en Hypotheker reageren hiermee op een recent onderzoek van MoneyView. Hieruit blijkt dat consumenten financieel kunnen worden benadeeld als te weinig geldverstrekkers en verzekeraars worden meegenomen in de vergelijking voor het sluiten van een hypotheek. Een breed assortiment geeft volgens MoneyView de doorslag bij de bepaling van de totale kosten van hypotheekadvies.

 

Complexe aanvragen, minder rentezekerheid

Volgens de hypotheekketens heeft MoneyView in het onderzoek belangrijke aspecten buiten beschouwing gelaten. "De praktijk laat een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Alleen met een relatief eenvoudige aanvraag kunnen consumenten terecht bij de online advies- en bemiddelplatforms. Daarnaast kiezen veel consumenten er voor om de hypotheekrente twintig of dertig jaar vast te zetten. De grote banken zijn juist gespecialiseerd in kortere rentevaste perioden. Hierdoor zal de keuze binnen dit kanaal sneller op een rentevaste periode van tien jaar vallen en levert de consument in op rentezekerheid. Tot slot spelen de product- en acceptatievoorwaarden een belangrijke rol binnen het proces. Aangezien deze fors verschillen, maakt het ook uit welke geldverstrekkers een dienstverlener kan aanbieden."

 


 

Reactie toevoegen

 
Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...

Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

"Het is voor huizenkopers met een modaal inkomen onverminderd moeilijk om een betaalbare woning te vinden. Zo krijgen alleenstaanden met een modaal inkomen voor...

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Mark de Rijke verlaat Ingage

Mark de Rijke verlaat Ingage

CEO Mark de Rijke verlaat Ingage per 1 september om terug te keren naar zijn oude vakgebied, het franchisevak.Hij volgt bij De Hypotheker Menno Luiten op als commercieel...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...