Hypotheekshop en Hypotheker zetten in op waarde onafhankelijk advies

Mark de Rijke nieuw

Door consumenten in één oogopslag inzicht te bieden in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften, kunnen zij een weloverwogen en bewuste keuze maken. Dit zegt Hypotheekshop-directeur Mark de Rijke in een gezamenlijk persbericht met collega-keten De Hypotheker.

Volgens de hypotheekketens draagt een uitgebreide vergelijking en een hypotheekadvies op maat bij aan de bewustwording van consumenten over de prijs/kwaliteitsverhouding van onafhankelijk advies. De focus dient hierbij vooral op de voordelen op lange termijn te liggen en niet op de kosten bij het afsluiten. Het moet voor de consument duidelijk zijn of een dienstverlener verbonden is aan een bank of verzekeraar, hoe de vergelijking tot stand komt en of sprake is van (online) advies. De Consumentenbond en de OvFD, de brancheorganisatie voor hypotheekadviseurs, ondersteunen dit standpunt en spannen zich hier ook voor in.

 

Inzicht in kanaalkeuze

“De consument heeft nu te weinig inzicht in hoe het productaanbod tot stand komt", zegt De Rijke. "Wij pleiten ervoor dat de branche consumenten in één oogopslag inzicht biedt in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften. Zodat zij in staat zijn een weloverwogen en bewuste keuze te maken.”

 

“Voor consumenten kan het een groot verschil maken via welke dienstverlener zij een hypotheek afnemen”, zegt Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker. ”Een bank kan alleen eigen producten aanbieden, terwijl intermediairs toegang hebben tot een uitgebreid assortiment en deze producten ook met elkaar kunnen vergelijken.”

 

3 euro meer per maand

Daarnaast  relativeren de hypotheekketens het verschil in kosten ten opzichte van online hypotheekbemiddelaars. Uit eigen berekeningen blijkt dat het sluiten van een hypotheek via een online aanbieder over de hele looptijd van dertig jaar niet meer dan 3 tot 4 euro netto per maand goedkoper is. "Voor dit bedrag ontvangt de consument bij intermediairs echter wel een uitgebreide vergelijking en begeleiding, persoonlijk advies op maat en de zekerheid dat je als klant goed zit."


Onderzoek MoneyView

Hypotheekshop en Hypotheker reageren hiermee op een recent onderzoek van MoneyView. Hieruit blijkt dat consumenten financieel kunnen worden benadeeld als te weinig geldverstrekkers en verzekeraars worden meegenomen in de vergelijking voor het sluiten van een hypotheek. Een breed assortiment geeft volgens MoneyView de doorslag bij de bepaling van de totale kosten van hypotheekadvies.

 

Complexe aanvragen, minder rentezekerheid

Volgens de hypotheekketens heeft MoneyView in het onderzoek belangrijke aspecten buiten beschouwing gelaten. "De praktijk laat een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Alleen met een relatief eenvoudige aanvraag kunnen consumenten terecht bij de online advies- en bemiddelplatforms. Daarnaast kiezen veel consumenten er voor om de hypotheekrente twintig of dertig jaar vast te zetten. De grote banken zijn juist gespecialiseerd in kortere rentevaste perioden. Hierdoor zal de keuze binnen dit kanaal sneller op een rentevaste periode van tien jaar vallen en levert de consument in op rentezekerheid. Tot slot spelen de product- en acceptatievoorwaarden een belangrijke rol binnen het proces. Aangezien deze fors verschillen, maakt het ook uit welke geldverstrekkers een dienstverlener kan aanbieden."

 


 

Reactie toevoegen

 
"Overbieden is weer norm geworden"

"Overbieden is weer norm geworden"

Geldverstrekkers hebben in de week voor kerst massaal hun hypotheekrentes verlaagd. Verlagingen met 0,20%-0,30%-punt waren daarbij geen uitzondering. Per saldo zorgde...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Het aantal jonge huizenkopers dat een hypotheek aanvraagt stijgt met 26 procent in vergelijking met vorig jaar", aldus cijfers van De Hypotheker. Het aandeel jonge...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

In het derde kwartaal van 2023 steeg het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning met 13 procent.  In de categorie huizenkopers tot 35 jaar is sprake...