Hypotheekshop en Hypotheker zetten in op waarde onafhankelijk advies

Mark de Rijke nieuw

Door consumenten in één oogopslag inzicht te bieden in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften, kunnen zij een weloverwogen en bewuste keuze maken. Dit zegt Hypotheekshop-directeur Mark de Rijke in een gezamenlijk persbericht met collega-keten De Hypotheker.

Volgens de hypotheekketens draagt een uitgebreide vergelijking en een hypotheekadvies op maat bij aan de bewustwording van consumenten over de prijs/kwaliteitsverhouding van onafhankelijk advies. De focus dient hierbij vooral op de voordelen op lange termijn te liggen en niet op de kosten bij het afsluiten. Het moet voor de consument duidelijk zijn of een dienstverlener verbonden is aan een bank of verzekeraar, hoe de vergelijking tot stand komt en of sprake is van (online) advies. De Consumentenbond en de OvFD, de brancheorganisatie voor hypotheekadviseurs, ondersteunen dit standpunt en spannen zich hier ook voor in.

 

Inzicht in kanaalkeuze

“De consument heeft nu te weinig inzicht in hoe het productaanbod tot stand komt", zegt De Rijke. "Wij pleiten ervoor dat de branche consumenten in één oogopslag inzicht biedt in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften. Zodat zij in staat zijn een weloverwogen en bewuste keuze te maken.”

 

“Voor consumenten kan het een groot verschil maken via welke dienstverlener zij een hypotheek afnemen”, zegt Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker. ”Een bank kan alleen eigen producten aanbieden, terwijl intermediairs toegang hebben tot een uitgebreid assortiment en deze producten ook met elkaar kunnen vergelijken.”

 

3 euro meer per maand

Daarnaast  relativeren de hypotheekketens het verschil in kosten ten opzichte van online hypotheekbemiddelaars. Uit eigen berekeningen blijkt dat het sluiten van een hypotheek via een online aanbieder over de hele looptijd van dertig jaar niet meer dan 3 tot 4 euro netto per maand goedkoper is. "Voor dit bedrag ontvangt de consument bij intermediairs echter wel een uitgebreide vergelijking en begeleiding, persoonlijk advies op maat en de zekerheid dat je als klant goed zit."


Onderzoek MoneyView

Hypotheekshop en Hypotheker reageren hiermee op een recent onderzoek van MoneyView. Hieruit blijkt dat consumenten financieel kunnen worden benadeeld als te weinig geldverstrekkers en verzekeraars worden meegenomen in de vergelijking voor het sluiten van een hypotheek. Een breed assortiment geeft volgens MoneyView de doorslag bij de bepaling van de totale kosten van hypotheekadvies.

 

Complexe aanvragen, minder rentezekerheid

Volgens de hypotheekketens heeft MoneyView in het onderzoek belangrijke aspecten buiten beschouwing gelaten. "De praktijk laat een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Alleen met een relatief eenvoudige aanvraag kunnen consumenten terecht bij de online advies- en bemiddelplatforms. Daarnaast kiezen veel consumenten er voor om de hypotheekrente twintig of dertig jaar vast te zetten. De grote banken zijn juist gespecialiseerd in kortere rentevaste perioden. Hierdoor zal de keuze binnen dit kanaal sneller op een rentevaste periode van tien jaar vallen en levert de consument in op rentezekerheid. Tot slot spelen de product- en acceptatievoorwaarden een belangrijke rol binnen het proces. Aangezien deze fors verschillen, maakt het ook uit welke geldverstrekkers een dienstverlener kan aanbieden."

 


 

Reactie toevoegen

 
Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...

Kredietrente kruipt naar bovengrens

Kredietrente kruipt naar bovengrens

De gemiddelde rente voor Persoonlijke Leningen bevindt zich volgens MoneyView weer (bijna) op hetzelfde niveau als tien jaar geleden en veel aanbieders kruipen met...

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

Gangbare arbeid als criterium voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is van de markt verdwenen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Bij gangbare arbeid geldt...

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Stijging spaarrentetarief zet door in 2023

Stijging spaarrentetarief zet door in 2023

"Voor het eerst in jaren zien we een stijgende lijn van het gemiddelde spaarrentetarief bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS). Hoewel de gemiddelde spaarrente...

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

Zowel de hoogste als de laagste ORV-premie zijn meer dan zestien procent lager dan een jaar eerder. De gemiddelde premie is in een jaar tijd met meer dan acht procent...

Claimen (kleine) schade aan motorfiets onvoordelig

Claimen (kleine) schade aan motorfiets onvoordelig

Zeker bij relatief kleine schades aan de motorfiets kan het aan te bevelen zijn om níet te claimen. Dat stelt MoneyView in haar Special Item Tweewielerverzekeringen....