Interesse in execution only in combinatie met financieel advies

Fred de Jong 2012

Onderzoeker Fred de Jong twittert dat hij volgende week een gesprek heeft met de AFM over "execution only in combinatie met onafhankelijk advies". Dit naar aanleiding van de column op Overgeld.nl die hij begin juli schreef samen met Paul Schilp (ConQuaestor).

In de column wordt onder meer gesteld dat execution only in een aantal gevallen wel degelijk een alternatief kan zijn voor advies. De column las: "De opkomst van execution only is in het belang van onafhankelijk advies en zorgt daarmee voor een betere prijs/kwaliteitverhouding voor de klant. Op het moment dat verschillende aanbieders diverse execution only producten aanbieden kan de consument ervoor kiezen om alleen advies af te nemen bij een onafhankelijke adviseur. Vervolgens kan de consument dat advies zelf omzetten in de aankoop van een product via execution only. Dit is niet alleen een in potentie belangrijke kostenbesparing voor de consument, het biedt hem ook meer keuzemogelijkheden. De onafhankelijk adviseur kan zich daardoor beter onderscheiden ten opzichte van de productverkopers van banken en verzekeraars.

 

"Tot slot is execution only een belangrijke prikkel voor banken en verzekeraars om producten te versimpelen en vergelijkbaar te houden. Als producten eenvoudiger en meer gestandaardiseerd zijn, is minder adviestijd nodig. Met andere woorden: een adviesverplichting is juist een prikkel voor de financiële sector om alles ingewikkelder te maken dan strikt noodzakelijk.

 

"De financiële sector moet zelf met ideeën komen hoe execution only en consumentenbescherming hand in hand kunnen gaan. Bijvoorbeeld door te kijken naar het risicoprofiel van de klant. Zo zouden consumenten met een Loan-to-Value (leencappaciteit, percentage van woningwaarde) van bijvoorbeeld meer dan 50 procent of consumenten zonder beleggingservaring standaard kunnen worden uitgesloten van execution only. Daarnaast behoort een persoonlijke – en wel bindende – kennis- en ervaringstoets tot de mogelijkheden."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Theo van Geel - 1 augustus 2013

E.O. activiteiten zouden altijd in een volledig aparte entiteit moeten worden ondergebracht. zodat er nooit financiële kruisbestuiving kan plaatsvinden binnen de burelen van een aanbieder. Anders blijft er altijd een (perverse) prikkel om het intermediair buiten het speelveld te manoeuvreren.

Rien Eyzenga - 1 augustus 2013

Misschien is het dan raadzaam, dat we ons allemaal gaan bekeren tot uitsluitend adviseren. Want wanneer er geen enkele financiële relatie meer is tussen aanbieder en adviseur, is er ook niemand meer die hoeft te controleren of de adviseur gediplomeerd is. Afgezien van een stuk beroepstrots lijkt dan ieder fundament onder de verplichtstelling van diploma's, PE-trajecten, DVD's, AFM-controles e.d. verdwenen te zijn. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Arjan Lubbe - 1 augustus 2013

Waar Fred de Jong compleet aan voorbij gaat is het gegeven dat iedere aanbieder van producten uniciteit aan zij product probeert mee te geven. Is het niet door de ''verpakking'' aan de buitenkant dan is het wel door ''onderhuids'' wat aanpassingen te doen. Aanbieders zitten helemaal niet te wachten op doorzichtige transparante producten. Simpelweg omdat ze dan niet meer onderscheidend zijn. De P van Prijs is slechts 1 der P's in de marketingmix. We kennen allemaal die banken en verzekeraars die het net even wat anders proberen te doen, ik noem wat voorbeeldjes; - budget systemen met boetes bij verkoop - no claim beschermers - geen terugval premie na schuldschade auto - (over)premie terug storten - verschillende pakketkortingsstaffels - etc etc Wat de heer De Jong voorstelt is een utopie. Komt het bij een verzekeraar niet uit de lengte dan is het wel uit de breedte. het zal nooit zo zijn dat een product puur op prijs kan worden vergeleken. Of het nu een hypotheek, autoverzekering of wat dan ook betreft. verzekeraars zullen te allen tijde proberen net even wat af te wijken van hun concurrentie. En die afwijkingen proberen ze te benadrukken en daaromheen worden hele marketingcampagnes verzonnen (zie Ditzo, Florius, Allsecure). Daarom zullen nooit standaard producten ontstaan. In theorie is het allemaal aardig verzonnen, in de praktijk gaat er helemaal niets van terecht komen.

Albert van der Poll - 1 augustus 2013

De aanname dat execution only tot een kostenbesparing zou leiden wil ik nog wel eens onderbouwd zien.Ook execution only aanbieders maken kosten waaronder de niet geringe marketing kosten, ze hebben een aanzienlijk klantverloop, waardoor voortdurende verkoopinspanning nodig is, en toch ook huisvestings- en personeelskosten, en denk eens aan alle ict.. Ik kan me voorstellen dat een aanbieder die efficient met adviseurs samenwerkt (dus BV.zonder duurbetaalde buitendienst) met een kostprijs onder de totaalprijs van de EO. aanbieder komt. Stel ik heb een hypotheekaanbieder die 0,1-0,2% voordeliger is dan de E.O mogelijkheid die de consument zelf kan opsporen. Wat is dan de kostenbesparing van E.O.? die is er dan helemaal niet. Voordeel lijkt mij vooral dat we als adviseurs een bredere markttoegang krijgen, en de relatie dan kunnen laten kiezen: als ons advies is een hypotheek van ABN, ING of Florius, dan kunt u die zelf afsluiten via de website, of wij begeleiden u daarbij voor bedrag X. E,O. aanbieders mogen vanzelfsprekend voor zo'n aanvraag slechts zeer beperkte administratieve kosten rekenen, twee drie uurtjes administratief tarief dat is het wel zo'n beetje. De consument heeft dan toch een advies op maat, als adviseur kan ik kiezen voor welk bedrag ik die vervelende en saaie bemiddelingswerkzaamheden wil doen. Als consument kan ik dan beter bepalen wat de advieswaarde is, en zelf bepalen of ik ook de bemiddeling begeleid wil laten uitvoeren. Bottleneck is wel de hoogte van de kosten die de E.O aanbieder rekent.

Leo Tol - 1 augustus 2013

Rien Eyzenga / Albert van der Poll, Klopt, alleen geen anw gegevens doorgeven, want dan zijn het leads, moeten we niet willen met z'n allen, over een week of 3 gaat uwgeldwinkel knallen, bij de weg.

Maarten Boddeüs - 1 augustus 2013

Kijk dit lijkt mij een gezonde ontwikkeling en in lijn met het door mij bepleitte bemiddel only concept. Eerst advies bij een onafhankelijk adviseur en dan goed geïnformeerd zelf je product uitkiezen als consument.

Albert van der Poll - 1 augustus 2013

@ Rien, ik zit over datzelfde hoofd te kijken: er is een levensgrote ontwijkroute. Als ik heit goed begrijp ben je volledig vrij om met eenieder onbekommerd zijn financieel pakket te bespreken, uitgebreid mededeling te doen van de gewenste producten dekkingen etcetera , en ontstaat er pas een adviessituatie als je ook invult waar de consument de producten zou moeten aanschaffen. Ik zie daar mogelijkheden te over voor financial planning life planning budgetcoaching life-style planning personal finance management etc. Zolang je maar niet tegen een relatie zegt kies voor verzekering X van maatschappij Y, is er geen sprake van een concreet advies, nogmaals als ik het dus goed begrijp.

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Rocket mortgage

Rocket mortgage

"Met het verder ontwikkelen van innovatieve kennissystemen en het koppelen van big data, zal voor veel hypotheekkantoren het voortbestaan onder druk komen te staan....

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...