Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak
De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend advies onjuist had geïnterpreteerd. In principe neemt de Commissie reeds behandelde zaken niet opnieuw in behandeling. Maar zij kan dus wel worden gevraagd te oordelen over de uitvoering van het bindend advies.
Consument wendde zich eerder tot de Commissie met een klacht jegens zijn bank. Dit geschil is beslecht door een bindend advies van de Commissie in 2012. Consument wendde zich in 2017 wederom tot de Commissie omdat de bank het bindend advies van 23 juli 2012 niet op een juiste manier zou hebben geïnterpreteerd.
Dat laatste is volgens de Commissie niet het geval, de vordering van de consument wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
Meer over
Verzekerde mag op polisblad vertrouwen
UIT VVP 8: SCHADE - De consument heeft een inboedelverzekering afgesloten. Op het polisblad staat vermeld dat het eigen risico is afgekocht. In de polisvoorwaarden...
Adviseur moet klant meerdere keuzes geven
Ook al vraagt de klant om de laagste rente, dan kun je er als hypotheekadviseur niet mee volstaan alleen het product te bespreken dat op dat moment het laagste tarief...
Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek
Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013....
Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken
Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een...
Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker
Goedkopehypotheek.nl kan niet worden verweten dat geldverstrekker ABN Amro de hypotheekaanvraag van de klagende consument afwees. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen
Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Adfiz laat leden vrij in keuze bindend advies
"De consument kan vooraf informeren hoe een dienstverlener is aangesloten bij Kifid. Dit kan hij meewegen in zijn keuze voor een financieel dienstverlener....
Ook al is het geen verplichting, toch vindt de AFM het vanuit het perspectief van de consument wenselijk dat financiële ondernemingen zich verbonden verklaren...