Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik 2018

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur van de 'De Financiële Schijf van 5' en 'Advocaat van de Duivel' (stappenplan bij scheiden), in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het provisieverbod 2013 heeft er toe geleid dat adviseurs het klantbelang weer centraal zetten. De hoge provisies op producten zorgden ervoor dat niet altijd het belang van de klant voorop stond. Verder heeft het verbod op provisie er ook toe geleid dat er nog meer een scheidslijn is gekomen tussen advies en productbemiddeling. Consumenten zien meer en meer de toegevoegde waarde van echt onafhankelijk en objectief advies op basis waarvan ze vervolgens met een gerust hart een product durven aanschaffen. De adviseur heeft immers geen enkel belang bij de invulling van het advies. Klant blij, AFM blij zou u denken…"

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Wat momenteel nog niet goed is geregeld is dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Zo zijn er partijen in de markt die op basis van eigen of door de consument elders ingewonnen advies, geen producten voor hun klanten willen afsluiten en het hele adviestraject nog eens dunnetjes over doen.

"Zo werd ik als ondernemer bij het afsluiten van mijn hypotheek min of meer gedwongen het hele adviestraject inclusief verplicht persoonlijk bezoek aan het kantoor te doorlopen, terwijl ik daar als financieel professional geen enkele behoefte aan had. Of zoals onlangs het geval was bij een klant die een expirerende lijfrente bij dezelfde verzekeraar wilde verlengen. Zij werd naast mijn advieskosten min of meer gedwongen ook de advieskosten van de verzekeraar te betalen om het betreffende product te mogen verlengen. Ook wordt het geven van alleen informatie nog weleens verward met het verstrekken van advies.
Daarbij verschuilen dienstverleners zich achter de regelgeving van de AFM onder het mom dat ze ieder klant zorgvuldig en persoonlijk moeten inventariseren en analyseren alvorens een product te mogen afsluiten of een dienst te mogen verlenen.

"Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies."



Reactie toevoegen

 
Meer over
Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...

Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter likes & unlikes

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...

Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong likes & unlikes

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...

Ruud van der Wal likes & unlikes

Ruud van der Wal likes & unlikes

"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...

Marieke van Zuien likes & unlikes

Marieke van Zuien likes & unlikes

"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...

Karin Jakobsen likes & unlikes

Karin Jakobsen likes & unlikes

"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...

Annemieke Postema likes & unlikes

Annemieke Postema likes & unlikes

Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...