Kalkman: "Kassa jaagt consument onnodig angst aan"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman nodigt de redactie van Kassa uit te komen kijken bij Nationale Waarborg en FlexFront. Volgens haar krijgt de redactie dan het werkelijke beeld over de doorlooptijden van hypotheekaanvragen. Dat beeld is volgens Kalkman veel positiever dan Kassa zaterdagavond liet zien.

Kalkman blogt: "Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de managementrapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

"Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons  midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.

"Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.

Misvatting

"Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. 

"Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk." 

Reactie toevoegen

 
“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

De vermogensopbouw van Nederlandse huishoudens is lang niet altijd optimaal. Een aanzienlijke groep huishoudens bouwt weinig vermogen op, of heeft het vastzitten...

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0330) De consument heeft gezamenlijk met haar ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank (ING), waarvoor beiden hoofdelijk...

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Wees als geldverstrekker terughoudend met het openstellen van de mijn-omgeving in het voortraject. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking van de Beste Midoffice...

Hypotheken: SV-loon voorlopig geen nieuwe standaard

Hypotheken: SV-loon voorlopig geen nieuwe standaard

De gesprekken over de voor- en nadelen van het gebruik van een nieuwe loonstandaard bij hypotheekaanvragen worden hervat zodra de inkomensbepaling loondienst voldoende...

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Steeds meer huizenkopers, blijkt uit een artikel op nu.nl, laten de ontbindende voorwaarden weg in hun bod op een woning. Op navraag van NU.nl keek Independer naar...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

"Ondernemers niet onnodig buiten spel zetten bij hypotheek"

"Ondernemers niet onnodig buiten spel zetten bij hypotheek"

Van Bruggen Adviesgroep verwacht dat de coronacrisis voor veel ondernemers en flexwerkers nog behoorlijk veel sporen gaat nalaten.  Het feit dat ondernemers...

HDN Jaaroverzicht: het was een bizar jaar

HDN Jaaroverzicht: het was een bizar jaar

In haar Jaaroverzicht betitelt HDN 2020 als een buitengewoon jaar. "Nog nooit waren er zulke lage rentes, nog nooit was de gemiddelde huizenprijs zo hoog, nog nooit...

Ondanks hogere besparingen stijgen vrijwillige aflossingen van huishoudens niet

Ondanks hogere besparingen stijgen vrijwillige aflossingen van huishoudens niet

De coronacrisis heeft geleid tot extra besparingen bij huishoudens in het tweede kwartaal van 2020. Het is opvallend, meent DNB, dat vrijwillige aflossingen op hypotheken...