Kifid: Bleukens moet concurrent 238 euro terugbetalen

Kifid 2017 (deel logo)

Bleukens Verzekeringen moet een consument 238 euro terugbetalen. Dit omdat een nota in het kader van een Beleggingsverzekering niet terecht zou zijn, aldus de niet bindende uitspraak 018-629 van de Geschillencommissie Kifid. De Commissie stelt vast dat Adviseur - daartoe uitdrukkelijk uitgenodigd - heeft afgezien van verweer.

Op 11 juni 2012 heeft Consument Bleukens Verzekeringen uit Hoofddorp de opdracht gegeven om -  ten aanzien van zijn beleggingsverzekeringen - een aantal werkzaamheden uit te voeren. De consument heeft
hiertoe een opdracht tot dienstverlening onderteke

nd. Hierin staat onder meer dat de adviseur een dossier aanmaakt, de verzekeraar verzoekt tot het vergoeden van te veel betaalde kosten en dat er een klacht bij het Kifid wordt ingediend. Voor het uitvoeren van de benodigde werkzaamheden brengt de adviseur een bedrag in rekening van 238 euro, ook als de verzekeraar niet wenst mee te werken aan
het verstrekken van informatie of het vergoeden van kosten, ook als de consument besluit niet langer gebruik te maken van de dienstverlening en ook als het een woekerpolis blijkt te zijn. Op 31 augustus 2012 heeft de consument de nota voldaan.

De consument vordert echter dat Bleukens Verzekeringen het bedrag restitueert. Dit omdat de beleggingsverzekering voor 2008 is geëxpireerd en komt om deze reden niet voor enige compensatie in aanmerking komt. Volgens de consument had de adviseur dit moeten weten en zijn diensten derhalve niet moeten aanbieden.

De stellingen van Consument worden door de adviseur niet weersproken en kunnen derhalve als
vaststaand worden beschouwd. De vordering van Consument is door de commissie dan ook ook toegewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...