Kifid: consument moet kunnen begrijpen hoe variabele pensioenuitkering werkt

Bejaarde leest krant via Pixabay 2018

Als consumenten een pensioenproduct met variabele uitkering kunnen afsluiten zonder advies in te winnen, dan rust op de verzekeraar als pensioenuitvoerder een zwaarwegende informatieplicht. De verzekeraar moet de consumenten zodanig informeren dat zij zelfstandig in staat zijn om dit complexe pensioenproduct  te begrijpen. Aegon heeft twee consumenten bij het aangaan van een variabel pensioen onvoldoende inzicht gegeven in de werking van dit beleggingspensioen, zo blijkt uit twee uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid (GC 2022-0087 en GC 2022-0088).

De Geschillencommissie vindt dat een verzekeraar als pensioenuitvoerder een zwaarwegende zorgplicht heeft vanwege de maatschappelijke functie van een pensioenuitvoerder. Wat deze zorgplicht concreet inhoudt is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. De twee betrokken consumenten konden  het pensioenproduct afsluiten zonder advies in te winnen, dus feitelijk op basis van ‘execution only’. Zij konden slechts één keer een goede keuze maken binnen het product; gemaakte keuzes kunnen daarna niet meer worden gewijzigd. Dit brengt mee dat de verzekeraar deze consumenten zodanig moet informeren dat zij zelfstandig het pensioenproduct kunnen begrijpen en de gevolgen hiervan voor de lange termijn kunnen overzien. Dit beleggingspensioen is een complex product waarbij de consument verschillende risico’s op zich neemt, die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de pensioenuitkering. De Geschillencommissie constateert dat in de offerte voor het beleggingspensioen wel is vermeld welke factoren invloed hebben op de hoogte van de pensioenuitkering en wat de invloed van ieder van deze factoren is. In de informatie vooraf ontbreekt echter hoe die factoren in onderlinge samenhang de hoogte van de pensioenuitkering bepalen. Dat brengt de Geschillencommissie tot het oordeel dat de verzekeraar deze beide consumenten geen volledig inzicht heeft gegeven in de werking van dit beleggingsproduct en de daarmee samenhangende risico’s voor de hoogte van hun pensioenuitkering. De verzekeraar is tekort geschoten in het nakomen van zijn informatieplicht.

Geen financieel nadeel

De consument met een pensioenuitkering sinds januari 2019 heeft aangegeven dat, ook als de verzekeraar hem vooraf wel voldoende had geïnformeerd, hij niet voor een ander pensioenproduct zou hebben gekozen. De consument met een pensioenuitkering sinds augustus 2017 stelt dat hij waarschijnlijk voor een ander pensioenproduct zou hebben gekozen, als hij vooraf beter was geïnformeerd. Voor de Geschillencommissie is onvoldoende komen vast te staan dat deze consument daadwerkelijk een ander pensioenproduct zou hebben gekozen. Dit betekent dat in beide klachtzaken van financieel nadeel geen sprake is. Gegeven het feit dat de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten, gaat de Geschillencommissie ervan uit dat de verzekeraar beide consumenten tegemoet zal komen voor zover zij hun keuze voor het beleggingspensioen willen herzien en zij gebruik willen maken van door de verzekeraar doorgevoerde aanpassingen in het pensioenproduct na de ingangsdatum van hun pensioenuitkering.

Reactie toevoegen

 
Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...