Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Schapen via Pixabay

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn buren. De consument doet verschillende meldingen bij zijn rechtsbijstandverzekeraar Generali. De uitvoerder van de rechtsbijstand, DAS, beschouwt de meldingen als één kwestie en kent daarom eenmaal een kostenmaximum van 12.500 euro voor externe rechtsbijstand toe. De consument heeft zich hierover met succes bij Kifid beklaagd. De Geschillencommissie concludeert dat het begrip ‘gebeurtenis’ in de voorwaarden niet eenduidig is uit te leggen. In deze klacht volgt de Geschillencommissie dan de voor de consument meest gunstige uitleg. Naast de vergoeding die al is betaald, kan de consument voor de geschillen met de buren nog tot een maximumbedrag van 25.000 euro voor juridische bijstand declareren bij de rechtsbijstanduitvoerder. (Uitspraak 2018-462.)

De Geschillencommissie zag zich in deze klacht gesteld voor de vraag hoe de begrippen ‘geschil’ en ‘gebeurtenis’ volgens de verzekeringsvoorwaarden moeten worden uitgelegd. Per geschil kent de verzekering een kostenmaximum. Maar een samenhangend geheel van geschillen die voortvloeien uit één gebeurtenis worden volgens de verzekeringsvoorwaarden beschouwd als één geschil. Partijen leggen het begrip ‘gebeurtenis’ verschillend uit. De voorwaarden zeggen hierover: Onder gebeurtenis wordt verstaan het voorval dat of de feitelijke ontwikkeling die redelijkerwijs moet worden beschouwd als de oorzaak van het geschil. Het gaat hier om verzekeringsvoorwaarden waarover tussen partijen niet is onderhandeld. De voorwaarden worden daarom in beginsel objectief uitgelegd.

De Geschillencommissie constateert dat de juiste uitleg van het begrip ‘gebeurtenis’ ook afhangt van de definitie van het begrip ‘geschil’. In de voorwaarden is geen definitie van ‘geschil’ te vinden. Evenmin is duidelijk wat met ‘oorzaak’ in de verzekeringsvoorwaarden wordt bedoeld. Omdat het artikel in de voorwaarden op meerdere manieren kan worden uitgelegd, volgt de Geschillencommissie de uitleg die voor de consument het meest gunstig is. De ‘gebeurtenis’ moet dan worden gelezen als het voorval of de feitelijke ontwikkeling die in verband staat met de relevante juridische vordering. Per vordering moet worden beoordeeld welke gebeurtenis daaraan ten grondslag ligt. De Geschillencommissie overweegt daarom dat niet alle geschillen voortvloeien uit de bouw van de aanbouw maar dat de geschillen zijn veroorzaakt door afzonderlijke gebeurtenissen. Met als gevolg dat de Geschillencommissie concludeert dat volgens de verzekeringsvoorwaarden sprake is van vijf geschillen. Consument heeft daarom in beginsel vijf afzonderlijke aanspraken op het kostenmaximum.

Drie kwesties

Consument heeft in de klachtprocedure bij Kifid in totaal drie keer vergoedingen tot aan het kostenmaximum gevraagd voor drie geschillen, te weten: één geschil met de linkerburen, één geschil met de rechterburen en als derde zijn eigen vordering op de buren. Met deze drie kwesties als uitgangspunt komt de Geschillencommissie tot het oordeel dat de consument nog twee keer een beroep kan doen op het kostenmaximum van 12.500 euro. De consument kan voor de lopende dossiers tegen de buren tot een maximum van 25.000 euro aan externe juridische kosten declareren bij de rechtsbijstanduitvoerder.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 april Thea van Bommel-Scheffer, Willeke Ong RA en Menno Schotel, arts RGA, benoemd tot leden van de Geschillencommissie. Zij zijn...

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...

Serviceverlening goed omschrijven

Serviceverlening goed omschrijven

Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...

Waterbak is geen zwembad

Waterbak is geen zwembad

Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...