Kifid past statuten in september aan

Kifid (logo)

In september worden de statuten van het Kifid aangepast, zodat financieel dienstverleners niet langer opportunistisch hun uitsprakenstatus van bindend in niet-bindend kunnen veranderen. Voortaan telt de status op het moment dat iemand klant is geworden. Dat is te lezen in ene groot artikel over het Kifid zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Het Kifid kwam onlangs onder vuur te liggen omdat bleek dat financieel dienstverleners kunnen hoppen van bindend naar niet-bindend Kifid-advies alnaargelang ze dat het beste uitkomt. Binnenkort verandert dat dus, al is er weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat veel financieel dienstverleners dan voortaan altijd het uithangbord niet-bindend kiezen. Of hun standsorganisatie moet hem verplichten in te stemmen met bindend advies. Opvallend is dat het Kifid in het FD-artikel nog steeds gewag maakt van achterstanden, terwijl na eerdere kritiek werd gezegd dat de achterstanden goeddeels waren weggewerkt. Volgens Kifid-directeur Bas de Groot worden de meeste zaken inmiddels wel binnen zes maanden afgehandeld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@ Jeffrey Zeker openbaar. Betreft antwoord van de minister op vragen van de leden tweede kamer Nijboer en Vos. Zie link en dan antwoorden op vragen 5 en 6 http://www.afm.nl/~/media/Files/ext-publicatie/beantwoording-kamervragen-Kifid-8052013.ashx Groeten jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

Het is goed om te weten dat de minister heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat indien een kantoor in de toekomst zijn status van bindend naar niet bindend wil veranderen (ook in de situatie dat er nog helemaal geen klachten zijn) het kantoor: 1. Alle bestaande klanten moet informeren 2. Alle bestaande klanten zonder kosten moeten kunnen vertrekken Deze gevolgen treden dus in nadat de reglementen zijn aangepast.

Albert van der Poll - 24 juni 2013

Ik lees net weer een stuk van een advocaat over zorgplicht van intermediair o.a. bij woekerpolissen. De partij die er het minst aan verdiende, en de meeste energie stopt in pogingen tot herstel., moet weer eens hangen. De meeste kantoren zouden in de huidige omstandigheden na enkele toegewezen schadeclaims failliet zijn, wat wel de reden zal zijn dat er geen massaclaims tegen kleine intermediairs komen.Recent was er nog een uitspraak waarbij een intermediair -ondanks hulp aan de klant, goede bedoelingen omzetten polis etc- 100% provisie moest terugbetalen bij slechts deels niet correct advies.. De aanbieder kwam er veel gemakkelijker af. Het Kifid moet dan ook niet verbaasd zijn dat het vertrouwen onder die ouwe tussenpersonen gering is en het wantrouwen groot. Als dat niet veranderd in een grote mate van vertrouwen dat er eerlijk en rechtvaardig beslist zal worden over eventuele klachten, met ook een verantwoordelijkheid voor aanbieder, overheid én consument- kiest niemand voor bindend advies, waarop het Kifid ongetwijfeld weer een negatieve publiciteitscampagne gaat beginnen. Kijk maar eens hoe ze nu de publiciteit zoeken, bij de keuze voor niet-bindend ben je bij voorbaat al een halve crimineel (quote Erica V in dit verband: "wat is het toch ook een boevenbende"). Leuk hoor, het zoveelste theoretische en ambtelijke voorstel van de minister. Wie heeft ooit een klant gehad die vroeg naar aansluiting bij Kifid, laat staan naar bindend of niet-bindend. De uitkomst is dan ook met grote mate van zekerheid dat wij kleine krabbelaars voor alle zekerheid maar kiezen voor niet-bindend advies.

Jeffrey Leichel - 24 juni 2013

@Jurjen, Is dat een openbare uitspraak geweest van Dijsselbloem?

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@Arjan. Ik dacht dat het buren zijn. Maar maakt toch niet uit?

Arjan Lubbe - 24 juni 2013

Ik begreep dat het Kifid in het zelfde gebouw gehuisvest is als het verbond verzekeraars. Klopt dit?

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...