Kifid past statuten in september aan

Kifid (logo)

In september worden de statuten van het Kifid aangepast, zodat financieel dienstverleners niet langer opportunistisch hun uitsprakenstatus van bindend in niet-bindend kunnen veranderen. Voortaan telt de status op het moment dat iemand klant is geworden. Dat is te lezen in ene groot artikel over het Kifid zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Het Kifid kwam onlangs onder vuur te liggen omdat bleek dat financieel dienstverleners kunnen hoppen van bindend naar niet-bindend Kifid-advies alnaargelang ze dat het beste uitkomt. Binnenkort verandert dat dus, al is er weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat veel financieel dienstverleners dan voortaan altijd het uithangbord niet-bindend kiezen. Of hun standsorganisatie moet hem verplichten in te stemmen met bindend advies. Opvallend is dat het Kifid in het FD-artikel nog steeds gewag maakt van achterstanden, terwijl na eerdere kritiek werd gezegd dat de achterstanden goeddeels waren weggewerkt. Volgens Kifid-directeur Bas de Groot worden de meeste zaken inmiddels wel binnen zes maanden afgehandeld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@ Jeffrey Zeker openbaar. Betreft antwoord van de minister op vragen van de leden tweede kamer Nijboer en Vos. Zie link en dan antwoorden op vragen 5 en 6 http://www.afm.nl/~/media/Files/ext-publicatie/beantwoording-kamervragen-Kifid-8052013.ashx Groeten jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

Het is goed om te weten dat de minister heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat indien een kantoor in de toekomst zijn status van bindend naar niet bindend wil veranderen (ook in de situatie dat er nog helemaal geen klachten zijn) het kantoor: 1. Alle bestaande klanten moet informeren 2. Alle bestaande klanten zonder kosten moeten kunnen vertrekken Deze gevolgen treden dus in nadat de reglementen zijn aangepast.

Albert van der Poll - 24 juni 2013

Ik lees net weer een stuk van een advocaat over zorgplicht van intermediair o.a. bij woekerpolissen. De partij die er het minst aan verdiende, en de meeste energie stopt in pogingen tot herstel., moet weer eens hangen. De meeste kantoren zouden in de huidige omstandigheden na enkele toegewezen schadeclaims failliet zijn, wat wel de reden zal zijn dat er geen massaclaims tegen kleine intermediairs komen.Recent was er nog een uitspraak waarbij een intermediair -ondanks hulp aan de klant, goede bedoelingen omzetten polis etc- 100% provisie moest terugbetalen bij slechts deels niet correct advies.. De aanbieder kwam er veel gemakkelijker af. Het Kifid moet dan ook niet verbaasd zijn dat het vertrouwen onder die ouwe tussenpersonen gering is en het wantrouwen groot. Als dat niet veranderd in een grote mate van vertrouwen dat er eerlijk en rechtvaardig beslist zal worden over eventuele klachten, met ook een verantwoordelijkheid voor aanbieder, overheid én consument- kiest niemand voor bindend advies, waarop het Kifid ongetwijfeld weer een negatieve publiciteitscampagne gaat beginnen. Kijk maar eens hoe ze nu de publiciteit zoeken, bij de keuze voor niet-bindend ben je bij voorbaat al een halve crimineel (quote Erica V in dit verband: "wat is het toch ook een boevenbende"). Leuk hoor, het zoveelste theoretische en ambtelijke voorstel van de minister. Wie heeft ooit een klant gehad die vroeg naar aansluiting bij Kifid, laat staan naar bindend of niet-bindend. De uitkomst is dan ook met grote mate van zekerheid dat wij kleine krabbelaars voor alle zekerheid maar kiezen voor niet-bindend advies.

Jeffrey Leichel - 24 juni 2013

@Jurjen, Is dat een openbare uitspraak geweest van Dijsselbloem?

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@Arjan. Ik dacht dat het buren zijn. Maar maakt toch niet uit?

Arjan Lubbe - 24 juni 2013

Ik begreep dat het Kifid in het zelfde gebouw gehuisvest is als het verbond verzekeraars. Klopt dit?

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...