Kifid past statuten in september aan

Kifid (logo)

In september worden de statuten van het Kifid aangepast, zodat financieel dienstverleners niet langer opportunistisch hun uitsprakenstatus van bindend in niet-bindend kunnen veranderen. Voortaan telt de status op het moment dat iemand klant is geworden. Dat is te lezen in ene groot artikel over het Kifid zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Het Kifid kwam onlangs onder vuur te liggen omdat bleek dat financieel dienstverleners kunnen hoppen van bindend naar niet-bindend Kifid-advies alnaargelang ze dat het beste uitkomt. Binnenkort verandert dat dus, al is er weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat veel financieel dienstverleners dan voortaan altijd het uithangbord niet-bindend kiezen. Of hun standsorganisatie moet hem verplichten in te stemmen met bindend advies. Opvallend is dat het Kifid in het FD-artikel nog steeds gewag maakt van achterstanden, terwijl na eerdere kritiek werd gezegd dat de achterstanden goeddeels waren weggewerkt. Volgens Kifid-directeur Bas de Groot worden de meeste zaken inmiddels wel binnen zes maanden afgehandeld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@ Jeffrey Zeker openbaar. Betreft antwoord van de minister op vragen van de leden tweede kamer Nijboer en Vos. Zie link en dan antwoorden op vragen 5 en 6 http://www.afm.nl/~/media/Files/ext-publicatie/beantwoording-kamervragen-Kifid-8052013.ashx Groeten jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

Het is goed om te weten dat de minister heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat indien een kantoor in de toekomst zijn status van bindend naar niet bindend wil veranderen (ook in de situatie dat er nog helemaal geen klachten zijn) het kantoor: 1. Alle bestaande klanten moet informeren 2. Alle bestaande klanten zonder kosten moeten kunnen vertrekken Deze gevolgen treden dus in nadat de reglementen zijn aangepast.

Albert van der Poll - 24 juni 2013

Ik lees net weer een stuk van een advocaat over zorgplicht van intermediair o.a. bij woekerpolissen. De partij die er het minst aan verdiende, en de meeste energie stopt in pogingen tot herstel., moet weer eens hangen. De meeste kantoren zouden in de huidige omstandigheden na enkele toegewezen schadeclaims failliet zijn, wat wel de reden zal zijn dat er geen massaclaims tegen kleine intermediairs komen.Recent was er nog een uitspraak waarbij een intermediair -ondanks hulp aan de klant, goede bedoelingen omzetten polis etc- 100% provisie moest terugbetalen bij slechts deels niet correct advies.. De aanbieder kwam er veel gemakkelijker af. Het Kifid moet dan ook niet verbaasd zijn dat het vertrouwen onder die ouwe tussenpersonen gering is en het wantrouwen groot. Als dat niet veranderd in een grote mate van vertrouwen dat er eerlijk en rechtvaardig beslist zal worden over eventuele klachten, met ook een verantwoordelijkheid voor aanbieder, overheid én consument- kiest niemand voor bindend advies, waarop het Kifid ongetwijfeld weer een negatieve publiciteitscampagne gaat beginnen. Kijk maar eens hoe ze nu de publiciteit zoeken, bij de keuze voor niet-bindend ben je bij voorbaat al een halve crimineel (quote Erica V in dit verband: "wat is het toch ook een boevenbende"). Leuk hoor, het zoveelste theoretische en ambtelijke voorstel van de minister. Wie heeft ooit een klant gehad die vroeg naar aansluiting bij Kifid, laat staan naar bindend of niet-bindend. De uitkomst is dan ook met grote mate van zekerheid dat wij kleine krabbelaars voor alle zekerheid maar kiezen voor niet-bindend advies.

Jeffrey Leichel - 24 juni 2013

@Jurjen, Is dat een openbare uitspraak geweest van Dijsselbloem?

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@Arjan. Ik dacht dat het buren zijn. Maar maakt toch niet uit?

Arjan Lubbe - 24 juni 2013

Ik begreep dat het Kifid in het zelfde gebouw gehuisvest is als het verbond verzekeraars. Klopt dit?

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...