Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-158.
Naar het oordeel van de Commissie heeft de adviseur "niet de vereiste zorg betracht. Nadat hij de ondertekende offerte aan Zwitserleven had toegezonden had Tussenpersoon erop moeten toezien dat hij van Zwitserleven een terugkoppeling of polisblad ten behoeve van Consument ontving. Nu deze binnen een redelijke termijn uitbleven, had hij bij Zwitserleven moeten informeren naar de status van het dossier van Consument. Tussenpersoon heeft dit nagelaten, waardoor hij in strijd met de op hem rustende en jegens Consument in acht te nemen zorgplicht heeft gehandeld. Tussenpersoon is aansprakelijk voor de door Consument als gevolg daarvan geleden schade".
De Commissie verklaart de klacht tegen Scholten Pensioen Adviesburo gegrond, maar wijst de vordering af omdat er geen schade was.
De consument vorderde schadevergoeding dan wel genoegdoening, omdat de door hem voor zijn pensioenverzekering bij Zwitserleven gestorte koopsom ten onrechte meer dan een jaar ongebruikt op een tussenrekening bij Zwitserleven heeft gestaan.
De Commissie geeft in haar uitspraak overigens geen nadere invulling aan het begrip 'redelijke termijn'.
Reactie toevoegen
Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....
Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk
Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...
Van je collega's moet je het hebben...
Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...
Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is
Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...
Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen
De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...
Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...
Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen
Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast
De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...
Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank
Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...
Verzekeraar hoeft premie niet te matigen
De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...