Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-158.

Naar het oordeel van de Commissie heeft de adviseur "niet de vereiste zorg betracht. Nadat hij de ondertekende offerte aan Zwitserleven had toegezonden had Tussenpersoon erop moeten toezien dat hij van Zwitserleven een terugkoppeling of polisblad ten behoeve van Consument ontving. Nu deze binnen een redelijke termijn uitbleven, had hij bij Zwitserleven moeten informeren naar de status van het dossier van Consument. Tussenpersoon heeft dit nagelaten, waardoor hij in strijd met de op hem rustende en jegens Consument in acht te nemen zorgplicht heeft gehandeld. Tussenpersoon is aansprakelijk voor de door Consument als gevolg daarvan geleden schade".

De Commissie verklaart de klacht tegen Scholten Pensioen Adviesburo gegrond, maar wijst de vordering af omdat er geen schade was.

De consument vorderde schadevergoeding dan wel genoegdoening, omdat de door hem voor zijn pensioenverzekering bij Zwitserleven gestorte koopsom ten onrechte meer dan een jaar ongebruikt op een tussenrekening bij Zwitserleven heeft gestaan.

De Commissie geeft in haar uitspraak overigens geen nadere invulling aan het begrip 'redelijke termijn'.

Reactie toevoegen

 
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...