Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-158.

Naar het oordeel van de Commissie heeft de adviseur "niet de vereiste zorg betracht. Nadat hij de ondertekende offerte aan Zwitserleven had toegezonden had Tussenpersoon erop moeten toezien dat hij van Zwitserleven een terugkoppeling of polisblad ten behoeve van Consument ontving. Nu deze binnen een redelijke termijn uitbleven, had hij bij Zwitserleven moeten informeren naar de status van het dossier van Consument. Tussenpersoon heeft dit nagelaten, waardoor hij in strijd met de op hem rustende en jegens Consument in acht te nemen zorgplicht heeft gehandeld. Tussenpersoon is aansprakelijk voor de door Consument als gevolg daarvan geleden schade".

De Commissie verklaart de klacht tegen Scholten Pensioen Adviesburo gegrond, maar wijst de vordering af omdat er geen schade was.

De consument vorderde schadevergoeding dan wel genoegdoening, omdat de door hem voor zijn pensioenverzekering bij Zwitserleven gestorte koopsom ten onrechte meer dan een jaar ongebruikt op een tussenrekening bij Zwitserleven heeft gestaan.

De Commissie geeft in haar uitspraak overigens geen nadere invulling aan het begrip 'redelijke termijn'.

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...