Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer
Het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar is een belangrijke reden om niet van het hersteladvies woekerpolissen gebruik te maken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek door de AFM, gepubliceerd in de jongste rapportage Nazorg Beleggingsverzekeringen.
Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Aan alle respondenten is gevraagd waarom zij geen gebruik hebben gemaakt van het hersteladvies van een financieel adviseur. Sommige respondenten zeggen dat de adviseur daarvoor kosten in rekening bracht, die zij niet wensten te betalen. Verder zijn er respondenten die er niet op vertrouwen dat het advies van een adviseur en/of verzekeraar in hun belang is. De AFM: "De groep respondenten die zegt geen zin in of tijd voor hersteladvies te hebben is klein. Respondenten zijn blijkbaar wel geïnteresseerd in een hersteladvies. Zij geven diverse redenen voor het feit dat zij geen hersteladvies inwinnen. Hoewel er ook andere zaken dan het vertrouwen van respondenten in verzekeraars en financieel adviseurs naar voren komen, moet geconstateerd worden dat het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar een belangrijke reden is om niet van het hersteladvies gebruik te maken."
Een opvallend grote groep respondenten zegt dat het niet klopt dat ze hebben aangegeven geen hersteladvies te willen. De AFM roept verzekeraars op om dit aspect verder te onderzoeken.
Reactie toevoegen
Reacties
Joost van Nieuwenhuijze - 28 oktober 2015
Misschien moet ook de vraag gesteld worden of een herstel advies op dit moment wel opportuun is. Gezien de fluctuaties op de beurs zowel nationaal als internationaal in combinatie met de kosten van de Nederlandse fundmanagers in vergelijk met de buitenlandse fundmanagers, vind ik het als adviseur eigenlijk onverantwoord om een herstel advies te geven. Soms kan het zo zijn dat blijven zitten waar je zit op de lange termijn toch het beste resultaat geeft. Beleggen is en blijft risicovol en viel vroeger onder het begrip kansspel.
Jeffrey Leichel - 28 oktober 2015
@Joost Liever 2,5% kosten in je polis of 0,5% op een beleggingsrekening?
Zeven vragen aan... Roger van der Linden
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...
Aanbieders kiezen hun eigen weg
Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...
Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...
Adviseur verzuimde polissen stop te zetten
Een financieel adviseur moet de klagende klant 1.500 euro aan teveel betaalde orv-premies vergoeden, omdat hij verzuimde de betreffende polissen te beëindigen....
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur heeft uitgebreid de tijd genomen om te...
"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"
Met IkHypotheekZo.nl lanceert Finsys een tussenvorm waarbij hypotheekklanten advies kunnen krijgen maar kosten kunnen besparen door een aantal zaken zelf te regelen....
"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"
Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...
Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'
Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...
Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen
Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...
Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen
Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...