"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

André van Luijk 2015

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter geen geld om een adviseur te betalen. Sterker nog, een adviseur mag van een bestaande klant zelfs geen geld vragen als het gaat om betalingsproblemen. In de praktijk leidt dit tot schrijnende verhalen, schrijft André van Luijk (Woonvisie) in VVP 4 die vrijdag is verschenen.

Van Luijk heeft inmiddels diverse mensen met betalingsproblemen geholpen die elders in de kou bleven staan. Hij beschrijft de ervaringen van zzp'er Henk, die kort achter elkaar twee belangrijke opdrachtgevers kwijt raakt en daardoor zijn inkomen met tachtig procent ziet zakken. Hij trekt tijdig aan de bel, maar de bank kan Henk niet helpen omdat hij "nog geen betalingsproblemen" heeft. Henk teert drie maanden op zijn spaargeld en komt terecht bij een hypotheekadviseur van de bank die toegeeft dat een aanpassing van de hypotheek Henk zou helpen. Hij is echter niet bevoegd de hypotheek aan te passen, "omdat hij weet dat Henk een betalingsprobleem heeft". Na een lang traject lukt het Van Luijk uiteindelijk de hypotheek wél aan te passen, maar daar gaan nog zes maanden overheen. Henk is dan aan het einde van zijn Latijn, maar zijn gezin en hij komen niet op straat te staan.

Voor het advies van Van Luijk betaalt Henk een symbolische vergoeding, want het normale tarief had hij nooit kunnen betalen. Het helpen van klanten met een betalingsprobleem is in deze gevallen "geen gezond verdienmodel, zeker niet als banken op deze manier meewerken". Van Luijk concludeert: "Klanten als Henk die proactief contact opnemen, moet je als bank koesteren. Maar door de huidige wetgeving valt er voor banken geen geld te verdienen en raken de belangen van de klant uit het zicht. Dat kan niet de bedoeling zijn van de wetgever. Banken moeten terug naar de menselijke maat en zich meer richten op maatwerk. En als banken die noodzaak niet zien, wordt het misschien tijd dat de AFM op dit punt handhavend op gaat treden."


Inhoud VVP 4

Naast dit schrijnende verhaal van André van Luijk biedt VVP 4 voldoende opbeurende en inspirerende verhalen voor financieel adviseurs. Een greep uit de inhoud:

- Adviseur Ulrike Geerlings werkte ruim 25 jaar in loondienst. Nu is ze directeur-eigenaar van Appels Financieel Advies in Goirle en vallen al haar kwaliteiten op hun plek.

- De Rotterdamse onderzoeker Niek Hoogervorst laat zien dat we oog moeten krijgen voor valkuilen en blinde vlekken als we onethisch gedrag willen voorkomen.

- Martin Willemse (Den Hartog Verzekeringen) is een Local Hero. "Als regionaal kantoor wil je graag laten zien dat je betrokken bent bij wat er in de gemeenschap gebeurt."

- Wiro Kuipers is oprichter van 'Zin in de Zaak'. Hij bouwt met speelse methoden (zoals Lego Serious Play) aan betekenisvolle organisaties.

- Op verzoek van VVP beantwoordde Rens van den Boom (Halbertsma Van den Boom) zeven ondernemersvragen.

- Appie Lussenburg (Lussenburg Advies) gaat in gesprek met Edwin Bosma en Richard Meinders. "Ik zit als een bok op de haverkist bovenop de cijfers", aldus Lussenburg.

- Sigfrid van Driel is klant van advieskantoor All-Insure. "Nooit gedacht dat een financiële man mij zo zou inspireren", zegt Van Driel in de rubriek 'Klant aan het woord'.

- "Als deze app naar Nederland komt is de rol van hypotheekadviseur zo goed als uitgespeeld", schrijft CFD-voorzitter Edwin Herdink naar aanleiding van het YouTube-filmpje over Rocket Mortgage.

- Een uitgebreid verslag van het VVP Event Inkomen en een interview met NVIA-voorzitter Peter Abelskamp. "De inkomensadviseur is keihard nodig", aldus Abelskamp.

- De rubriek 'Kantoorvisie' staat in het teken van Lab 55 van Centraal Beheer Achmea, één van de nieuwe broedplaatsen voor de vernieuwing in de financiële sector.

- Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden heb je altijd de keuze om er wat van te maken. Dit was de boodschap van 'Een mooie dag' die Roy van den Anker organiseerde in het Afas-theater in Leusden.

- De energie van het ondernemen spat ervan af bij Vivienne van Eijkelenborg, directeur-eigenaar van Difrax en Zakenvrouw van het Jaar 2016.

- De belofte van 'robo-hypotheekadvies' wordt nog niet waargemaakt, ziet Pascal Spelier. "De consument zit nog niet te wachten op een online hypotheek."

- Lidy Groenewegen (MoneyView) breekt de staf over de Mortgage Credit Directive. "Meer regen dan zegen."

 

Meer lezen? Word VVP abonnee!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ane Duijff - 21 juni 2016

Ik bofte ik bedoel de klant, de retourprovisie was er net af ...

Albert van der Poll - 20 juni 2016

Ik kreeg laatst melding van een relatie: aub iets doen in verband met dreigende onbetaalbaarheid, dus ik dacht: eens informeren naar het budget om deze klant terzijde te staan. Mijns inziens met enkele uren wel bekeken, al zou de klant daar niet gelukkig van worden omdat de voor de bank enige en logische oplossing een verkoop van de woning is, waarna meneer maar moet zien dat hij een sociale huurwoning krijgt. Ik dacht als ik dat nou uitgelegd krijg, en meneer gaat dat accepteren, voorkomen we achterstanden, deurwaarders en de hele ellende. Iedereen blij toch? Eens informeren of de geldverstrekker een paar euro wil betalen ( relatie op de kop gehouden, geschud: niks) Antwoord: eerst intermediairswijziging insturen en tekenen voor retourprovisie, die er blijkbaar nog op zat. Ik heb er drie minuten op zitten broeden: onbetaald werk voor een laten we zeggen niet al te positieve klant met risico geld toe te moeten geven. Ik ben een redeloos positief en idealistisch baasje , maar dat ging mij toch te ver.

Ane Duijff - 20 juni 2016

Ik ben ook met zoiets bezig. Qua tijd zou ik 2 à 3 x mijn vaste tarief moeten vragen, gezien de klant zijn situatie vraag ik het halve tarief. Zo krijg ik in ieder geval nog íets vergoed... Zelfs dan is het voor hem lastig het geld te vinden...

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Klanten met een betalingsprobleem bij een consumptief krediet kunnen door aanbieders beter geholpen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM onder negen...

Kifid past leer van de kansschade toe

Kifid past leer van de kansschade toe

(Kifid-uitspraak GC 2021-0609) De consument heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een nieuwbouwwoning....

Besteed nooit je corebusiness uit

Besteed nooit je corebusiness uit

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben...

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...

Soort AOW verkeerd ingeschat

Soort AOW verkeerd ingeschat

(Kifid-uitspraak GC 2021-0175) De consument heeft zich voor advies bij het verhogen en oversluiten van haar hypothecaire geldlening tot de adviseur gewend. De potentiële...

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Op dit moment nog geen grote betalingsproblemen

Op dit moment nog geen grote betalingsproblemen

Banken melden aan DNB op dit moment nog geen grote betalingsproblemen van klanten. Dat blijkt uit een verkenning van de toezichthouder. DNB: "In totaal hebben Nederlandse...

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Gemiddeld verwacht 52 procent van de leden tot eind februari 2021 een stijging van het aantal relaties dat in betalingsproblemen zal komen, aldus het NVHP Actualiteitenonderzoek...

AFM: aandachtspunten voor beslismomenten bij betalingsproblemen

AFM: aandachtspunten voor beslismomenten bij betalingsproblemen

De AFM roept geldverstrekkers op om de komende tijd goed en blijvend voorbereid te zijn op klanten die mogelijk financieel in de knel komen. De toezichthouder: "Het...

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Het Verbond van Verzekeraars en Wijzer in geldzaken hebben een handreiking ontwikkeld om tijdens de coronacrisis klanten met geldproblemen te helpen. Het Verbond...