"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

André van Luijk 2015

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter geen geld om een adviseur te betalen. Sterker nog, een adviseur mag van een bestaande klant zelfs geen geld vragen als het gaat om betalingsproblemen. In de praktijk leidt dit tot schrijnende verhalen, schrijft André van Luijk (Woonvisie) in VVP 4 die vrijdag is verschenen.

Van Luijk heeft inmiddels diverse mensen met betalingsproblemen geholpen die elders in de kou bleven staan. Hij beschrijft de ervaringen van zzp'er Henk, die kort achter elkaar twee belangrijke opdrachtgevers kwijt raakt en daardoor zijn inkomen met tachtig procent ziet zakken. Hij trekt tijdig aan de bel, maar de bank kan Henk niet helpen omdat hij "nog geen betalingsproblemen" heeft. Henk teert drie maanden op zijn spaargeld en komt terecht bij een hypotheekadviseur van de bank die toegeeft dat een aanpassing van de hypotheek Henk zou helpen. Hij is echter niet bevoegd de hypotheek aan te passen, "omdat hij weet dat Henk een betalingsprobleem heeft". Na een lang traject lukt het Van Luijk uiteindelijk de hypotheek wél aan te passen, maar daar gaan nog zes maanden overheen. Henk is dan aan het einde van zijn Latijn, maar zijn gezin en hij komen niet op straat te staan.

Voor het advies van Van Luijk betaalt Henk een symbolische vergoeding, want het normale tarief had hij nooit kunnen betalen. Het helpen van klanten met een betalingsprobleem is in deze gevallen "geen gezond verdienmodel, zeker niet als banken op deze manier meewerken". Van Luijk concludeert: "Klanten als Henk die proactief contact opnemen, moet je als bank koesteren. Maar door de huidige wetgeving valt er voor banken geen geld te verdienen en raken de belangen van de klant uit het zicht. Dat kan niet de bedoeling zijn van de wetgever. Banken moeten terug naar de menselijke maat en zich meer richten op maatwerk. En als banken die noodzaak niet zien, wordt het misschien tijd dat de AFM op dit punt handhavend op gaat treden."


Inhoud VVP 4

Naast dit schrijnende verhaal van André van Luijk biedt VVP 4 voldoende opbeurende en inspirerende verhalen voor financieel adviseurs. Een greep uit de inhoud:

- Adviseur Ulrike Geerlings werkte ruim 25 jaar in loondienst. Nu is ze directeur-eigenaar van Appels Financieel Advies in Goirle en vallen al haar kwaliteiten op hun plek.

- De Rotterdamse onderzoeker Niek Hoogervorst laat zien dat we oog moeten krijgen voor valkuilen en blinde vlekken als we onethisch gedrag willen voorkomen.

- Martin Willemse (Den Hartog Verzekeringen) is een Local Hero. "Als regionaal kantoor wil je graag laten zien dat je betrokken bent bij wat er in de gemeenschap gebeurt."

- Wiro Kuipers is oprichter van 'Zin in de Zaak'. Hij bouwt met speelse methoden (zoals Lego Serious Play) aan betekenisvolle organisaties.

- Op verzoek van VVP beantwoordde Rens van den Boom (Halbertsma Van den Boom) zeven ondernemersvragen.

- Appie Lussenburg (Lussenburg Advies) gaat in gesprek met Edwin Bosma en Richard Meinders. "Ik zit als een bok op de haverkist bovenop de cijfers", aldus Lussenburg.

- Sigfrid van Driel is klant van advieskantoor All-Insure. "Nooit gedacht dat een financiële man mij zo zou inspireren", zegt Van Driel in de rubriek 'Klant aan het woord'.

- "Als deze app naar Nederland komt is de rol van hypotheekadviseur zo goed als uitgespeeld", schrijft CFD-voorzitter Edwin Herdink naar aanleiding van het YouTube-filmpje over Rocket Mortgage.

- Een uitgebreid verslag van het VVP Event Inkomen en een interview met NVIA-voorzitter Peter Abelskamp. "De inkomensadviseur is keihard nodig", aldus Abelskamp.

- De rubriek 'Kantoorvisie' staat in het teken van Lab 55 van Centraal Beheer Achmea, één van de nieuwe broedplaatsen voor de vernieuwing in de financiële sector.

- Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden heb je altijd de keuze om er wat van te maken. Dit was de boodschap van 'Een mooie dag' die Roy van den Anker organiseerde in het Afas-theater in Leusden.

- De energie van het ondernemen spat ervan af bij Vivienne van Eijkelenborg, directeur-eigenaar van Difrax en Zakenvrouw van het Jaar 2016.

- De belofte van 'robo-hypotheekadvies' wordt nog niet waargemaakt, ziet Pascal Spelier. "De consument zit nog niet te wachten op een online hypotheek."

- Lidy Groenewegen (MoneyView) breekt de staf over de Mortgage Credit Directive. "Meer regen dan zegen."

 

Meer lezen? Word VVP abonnee!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ane Duijff - 21 juni 2016

Ik bofte ik bedoel de klant, de retourprovisie was er net af ...

Albert van der Poll - 20 juni 2016

Ik kreeg laatst melding van een relatie: aub iets doen in verband met dreigende onbetaalbaarheid, dus ik dacht: eens informeren naar het budget om deze klant terzijde te staan. Mijns inziens met enkele uren wel bekeken, al zou de klant daar niet gelukkig van worden omdat de voor de bank enige en logische oplossing een verkoop van de woning is, waarna meneer maar moet zien dat hij een sociale huurwoning krijgt. Ik dacht als ik dat nou uitgelegd krijg, en meneer gaat dat accepteren, voorkomen we achterstanden, deurwaarders en de hele ellende. Iedereen blij toch? Eens informeren of de geldverstrekker een paar euro wil betalen ( relatie op de kop gehouden, geschud: niks) Antwoord: eerst intermediairswijziging insturen en tekenen voor retourprovisie, die er blijkbaar nog op zat. Ik heb er drie minuten op zitten broeden: onbetaald werk voor een laten we zeggen niet al te positieve klant met risico geld toe te moeten geven. Ik ben een redeloos positief en idealistisch baasje , maar dat ging mij toch te ver.

Ane Duijff - 20 juni 2016

Ik ben ook met zoiets bezig. Qua tijd zou ik 2 à 3 x mijn vaste tarief moeten vragen, gezien de klant zijn situatie vraag ik het halve tarief. Zo krijg ik in ieder geval nog íets vergoed... Zelfs dan is het voor hem lastig het geld te vinden...

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair...

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

De Hypotheekshop noemt het opmerkelijk dat er vanuit overheid en toezichthouder strenge eisen gelden bij het afsluiten van een hypotheek, maar dat deze niet gelden...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Hypotheekconsumenten betalen gemiddeld 2.375 euro aan een onafhankelijk adviseur voor advies en bemiddeling. Dat blijkt uit onderzoek onder 8.969 consumenten door...

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward heeft Elements gekoppeld met De Energie Raadgever. Door deze combinatie kunnen financieel adviseurs eenvoudig het hypotheekadvies verduurzamen en...

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Ruim een miljard euro. Dat is het prijskaartje van de naam van een grootbank op het hypotheekcontract van starters. Aldus Jungo in een blog.  Gerard Looijen...

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt...

Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

"Vooral in een stijgende woningmarkt, waar de wettelijke regels voor de consument als knellend kunnen worden ervaren, vind ik het belangrijk te benadrukken dat de...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, de Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken kleiner worden. De tarieven op het recht-toe-recht-aan advies zullen afnemen....