"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

André van Luijk 2015

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter geen geld om een adviseur te betalen. Sterker nog, een adviseur mag van een bestaande klant zelfs geen geld vragen als het gaat om betalingsproblemen. In de praktijk leidt dit tot schrijnende verhalen, schrijft André van Luijk (Woonvisie) in VVP 4 die vrijdag is verschenen.

Van Luijk heeft inmiddels diverse mensen met betalingsproblemen geholpen die elders in de kou bleven staan. Hij beschrijft de ervaringen van zzp'er Henk, die kort achter elkaar twee belangrijke opdrachtgevers kwijt raakt en daardoor zijn inkomen met tachtig procent ziet zakken. Hij trekt tijdig aan de bel, maar de bank kan Henk niet helpen omdat hij "nog geen betalingsproblemen" heeft. Henk teert drie maanden op zijn spaargeld en komt terecht bij een hypotheekadviseur van de bank die toegeeft dat een aanpassing van de hypotheek Henk zou helpen. Hij is echter niet bevoegd de hypotheek aan te passen, "omdat hij weet dat Henk een betalingsprobleem heeft". Na een lang traject lukt het Van Luijk uiteindelijk de hypotheek wél aan te passen, maar daar gaan nog zes maanden overheen. Henk is dan aan het einde van zijn Latijn, maar zijn gezin en hij komen niet op straat te staan.

Voor het advies van Van Luijk betaalt Henk een symbolische vergoeding, want het normale tarief had hij nooit kunnen betalen. Het helpen van klanten met een betalingsprobleem is in deze gevallen "geen gezond verdienmodel, zeker niet als banken op deze manier meewerken". Van Luijk concludeert: "Klanten als Henk die proactief contact opnemen, moet je als bank koesteren. Maar door de huidige wetgeving valt er voor banken geen geld te verdienen en raken de belangen van de klant uit het zicht. Dat kan niet de bedoeling zijn van de wetgever. Banken moeten terug naar de menselijke maat en zich meer richten op maatwerk. En als banken die noodzaak niet zien, wordt het misschien tijd dat de AFM op dit punt handhavend op gaat treden."


Inhoud VVP 4

Naast dit schrijnende verhaal van André van Luijk biedt VVP 4 voldoende opbeurende en inspirerende verhalen voor financieel adviseurs. Een greep uit de inhoud:

- Adviseur Ulrike Geerlings werkte ruim 25 jaar in loondienst. Nu is ze directeur-eigenaar van Appels Financieel Advies in Goirle en vallen al haar kwaliteiten op hun plek.

- De Rotterdamse onderzoeker Niek Hoogervorst laat zien dat we oog moeten krijgen voor valkuilen en blinde vlekken als we onethisch gedrag willen voorkomen.

- Martin Willemse (Den Hartog Verzekeringen) is een Local Hero. "Als regionaal kantoor wil je graag laten zien dat je betrokken bent bij wat er in de gemeenschap gebeurt."

- Wiro Kuipers is oprichter van 'Zin in de Zaak'. Hij bouwt met speelse methoden (zoals Lego Serious Play) aan betekenisvolle organisaties.

- Op verzoek van VVP beantwoordde Rens van den Boom (Halbertsma Van den Boom) zeven ondernemersvragen.

- Appie Lussenburg (Lussenburg Advies) gaat in gesprek met Edwin Bosma en Richard Meinders. "Ik zit als een bok op de haverkist bovenop de cijfers", aldus Lussenburg.

- Sigfrid van Driel is klant van advieskantoor All-Insure. "Nooit gedacht dat een financiële man mij zo zou inspireren", zegt Van Driel in de rubriek 'Klant aan het woord'.

- "Als deze app naar Nederland komt is de rol van hypotheekadviseur zo goed als uitgespeeld", schrijft CFD-voorzitter Edwin Herdink naar aanleiding van het YouTube-filmpje over Rocket Mortgage.

- Een uitgebreid verslag van het VVP Event Inkomen en een interview met NVIA-voorzitter Peter Abelskamp. "De inkomensadviseur is keihard nodig", aldus Abelskamp.

- De rubriek 'Kantoorvisie' staat in het teken van Lab 55 van Centraal Beheer Achmea, één van de nieuwe broedplaatsen voor de vernieuwing in de financiële sector.

- Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden heb je altijd de keuze om er wat van te maken. Dit was de boodschap van 'Een mooie dag' die Roy van den Anker organiseerde in het Afas-theater in Leusden.

- De energie van het ondernemen spat ervan af bij Vivienne van Eijkelenborg, directeur-eigenaar van Difrax en Zakenvrouw van het Jaar 2016.

- De belofte van 'robo-hypotheekadvies' wordt nog niet waargemaakt, ziet Pascal Spelier. "De consument zit nog niet te wachten op een online hypotheek."

- Lidy Groenewegen (MoneyView) breekt de staf over de Mortgage Credit Directive. "Meer regen dan zegen."

 

Meer lezen? Word VVP abonnee!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ane Duijff - 21 juni 2016

Ik bofte ik bedoel de klant, de retourprovisie was er net af ...

Albert van der Poll - 20 juni 2016

Ik kreeg laatst melding van een relatie: aub iets doen in verband met dreigende onbetaalbaarheid, dus ik dacht: eens informeren naar het budget om deze klant terzijde te staan. Mijns inziens met enkele uren wel bekeken, al zou de klant daar niet gelukkig van worden omdat de voor de bank enige en logische oplossing een verkoop van de woning is, waarna meneer maar moet zien dat hij een sociale huurwoning krijgt. Ik dacht als ik dat nou uitgelegd krijg, en meneer gaat dat accepteren, voorkomen we achterstanden, deurwaarders en de hele ellende. Iedereen blij toch? Eens informeren of de geldverstrekker een paar euro wil betalen ( relatie op de kop gehouden, geschud: niks) Antwoord: eerst intermediairswijziging insturen en tekenen voor retourprovisie, die er blijkbaar nog op zat. Ik heb er drie minuten op zitten broeden: onbetaald werk voor een laten we zeggen niet al te positieve klant met risico geld toe te moeten geven. Ik ben een redeloos positief en idealistisch baasje , maar dat ging mij toch te ver.

Ane Duijff - 20 juni 2016

Ik ben ook met zoiets bezig. Qua tijd zou ik 2 à 3 x mijn vaste tarief moeten vragen, gezien de klant zijn situatie vraag ik het halve tarief. Zo krijg ik in ieder geval nog íets vergoed... Zelfs dan is het voor hem lastig het geld te vinden...

De keerzijde van ‘lean’

De keerzijde van ‘lean’

Het hypotheekproces gaat – en moet – steeds sneller. Moest een klant voorheen meer dan een week wachten, inmiddels worden er al hypotheken binnen een...

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur...

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie...

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

 Passend advies hoeft niet per se in te houden de goedkoopste hypotheekconstructie, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)....

Gelijkheidsdrijvers

Gelijkheidsdrijvers

Er wordt vaak gezegd dat onafhankelijke hypotheekadviseurs en hun collega’s bij banken niet op hetzelfde speelveld spelen. Door het ongelijke speelveld zou...

Koper betaalt voor 'gratis' verkoopmakelaar

Koper betaalt voor 'gratis' verkoopmakelaar

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Gratis je woning verkopen en toch profiteren van persoonlijke en professionele ondersteuning van een verkoopmakelaar. "Er...

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal...

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Consumenten betalen voor hypotheekadvies momenteel gemiddeld 2.237 euro. Dit blijkt uit het SEH Lenteonderzoek, waaraan 425 Erkend adviseurs in de aanloop naar het...

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...