Klant zelf aan stuur dankzij privacy dashboard

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Het kabinet vindt een privacy dashboard voor klanten van financiële ondernemingen een interessante optie. Dat schrijft minister Hoekstra in de kabinetsreactie op de initiatiefnota gegevensgebruik financiële sector van de Kamerleden Nijboer en Oosenbrug van de PvdA.

Hoekstra: "De klant heeft daarmee overzicht en kan ook keuzes maken welke data wel en welke niet gedeeld worden. In bepaalde gevallen zou een expliciete instemming van de klant mogelijk beter passen (een optin). Dergelijke opties kunnen het vertrouwen in gegevensverwerking in belangrijke mate ondersteunen. In het huidige kader is deze verplichting met een open norm geregeld, die uitnodigt tot invulling na sectorale dialogen en op basis van zelfregulering. Als dat niet tot goede uitkomsten leidt, kan worden overgegaan tot invulling van de open norm door de toezichthouder. Dit is niet de voorkeursoptie van het kabinet. Immers, niet alle financiële ondernemingen willen of kunnen dit op dezelfde manier regelen. Overigens wordt ook in Europees verband aan richtsnoeren gewerkt. Dat maakt het ontwikkelen van nationale oplossingen nu niet opportuun."

AVG

Het kabinet acht specifieke maatregelen in Nederland door verdere regulering van de verwerking van persoonsgegevens in de financiële sector niet nodig en onwenselijk. "Het Europese kader dat is geschapen met de AVG geldt onverkort voor de financiële sector. Het kabinet ondersteunt wel de ratio van de voorstellen van de initiatiefnemers (van de nota, red.) en ziet in de uitwerking daarvan een rol voor zich van regisseur. Die regie kan zich richten op twee taken: a) samen met de toezichthouders (ACM, AFM, AP, DNB) bezien of er wat betreft het toezicht op de naleving van regels over gegevensgebruik sprake is van overlap, lacunes en te overbruggen interpretatieverschillen inzake bevoegdheden en verantwoordelijkheden – een en ander gericht op effectieve samenwerking, en b) samen met de financiële sector de regels te effectueren in de vorm van gedragscodes en de sector daarbij faciliteren.

"Het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat het een gedragscode ontwikkelt voor de verzekeringssector. Daarnaast heeft het Verbond ook een Solidariteitsmonitor ontwikkeld. Deze is erop gericht te voorkomen dat verdergaand gegevensgebruik tot onverzekerbaarheid leidt. De banken geven aan te wachten op meer duidelijkheid over invulling van normen in de AVG door de wetgever, voordat zij besluiten tot het al dan niet ontwikkelen van een nieuwe gedragscode. Het kabinet juicht zelfregulering toe, zoals de ontwikkeling van genoemde gedragscodes, zal dit waar mogelijk faciliteren en zal hierover met banken het gesprek aangaan."

 

Reactie toevoegen

 
Tips om van privacywetgeving een geschenk te maken

Tips om van privacywetgeving een geschenk te maken

De nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) leeft nog niet zo onder adviseurs, stelt Silvia Janssen (Oostdam & Partners) in VVP 9. "Misschien omdat...

Eén hypotheek, drie datalekken...

Eén hypotheek, drie datalekken...

Een lid van Vereniging Eigen Huis schrijft in Eigen Huis Magazine met drie datalekken te zijn geconfronteerd bij zijn hypotheekadvies. "Drie keer lagen gevoelige...

Klant krijgt gegevens  stevig in handen

Klant krijgt gegevens stevig in handen

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners....

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adfiz rolt een privacyprogramma voor leden uit. Dataverwerking moet vanaf medio volgend jaar aan strengere regels voldoen. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening...

Verbond werkt aan nieuwe privacy-gedragscode

Verbond werkt aan nieuwe privacy-gedragscode

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een nieuwe privacy-gedragscode. Deze zal in 2017 tijdens de algemene ledenvergadering worden voorgelegd aan zijn leden. Daarnaast...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...

Verbond vernieuwt Privacy-dossier

Verbond vernieuwt Privacy-dossier

Het Verbond van Verzekeraars heeft een vernieuwd Privacy-dossier gelanceerd op de Europese Dag van de Privacy (woensdag). Om de bewustwording bij verzekeraars te...