Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Logo Verbond van Verzekeraars

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het loket van de Ombudsman open moet blijven voor nieuwe klachten. Volgens Kifid is van sluiting geen sprake. In plaats van bij de Ombudsman komen consumenten met woekerpolisklachten nu gelijk bij de Geschillencommissie terecht.

"Het Verbond van Verzekeraars hecht er grote waarde aan dat consumenten toegang hebben tot een laagdrempelige klachtenbemiddeling bij het Kifid. Deze bemiddeling moet ook beschikbaar zijn voor houders van een beleggingsverzekering", aldus woordvoerder Paul Koopman. "In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld. De met consumentenstichtingen overeengekomen akkoorden voor beleggingsverzekeringen, betekenen dat voor grote groepen consumenten duidelijkheid wordt geboden. Maar in deze overeenkomsten is ook bepaald dat consumenten het recht houden om individuele klachten aan de ombudsman, de geschillencommissie of burgerlijke rechter voor te leggen. Het afdoen van voorliggende klachten door de ombudsman zou volgens het Verbond niet moeten betekenen dat de toegang tot het loket van de ombudsman voor consumenten met een beleggingsverzekering wordt gesloten." Volgens het klachteninstituut is van sluiting geen sprake. De bemiddelingsfase wordt overgeslagen en de klagende consument komt gelijk bij de Geschillencommissie terecht, die in de voorgelegde zaak een bindende uitspraak kan doen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

eric - 10 oktober 2011

Als je alles terug haalt, is het al met al ook de schuld van de overheid. Als ik mij niet vergis mag er pas een polis op de markt gebracht worden als de fiscus die heeft goedgekeurd.

Dirk - 10 oktober 2011

Die onbudsman klachtprocedures is een grote farce. IK heb het aan den lijve ondervonden nadat ik daar een klacht namens een van mijn relaties had ingediend. De klacht werd afgewezen want de klant had zelf getekend. Het btreft een woekerpolis ad 12.000,- euro met een minimale dekking en die polis lopt al na 5 jaar af. Na 5 jaar heb je dus geen dekking en ben je je 12.000 euro kwijt. Pure oplichterij en de ombudsman moest ik constant achter de broek aan ziten het heeft meer dan een jaar geduurd. Een belachelijk instituut die ik voor geen meter vertrouw!

Luis in de pels - 7 oktober 2011

"In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld"???????? Dus pas als je als consument een klacht indient zou dit gebeuren. Laat mij niet lachen. Zelfs toen het probleem van de woekerpolis (bruto/ netto, te hoge kosten en risicopremies) allang bekend was hebben de verzekeraars willens en wetens weer nieuwe woekerpolissen op de markt gebracht en massaal aan de man gebracht, omdat nog steeds niemand iets snapte van deze ondoorzichtige producten. Wat een boterberg heeft dat vvv op zijn hoofd. Er is zelfs sprake van een geheim AFM rapport wat in de doofpot moest blijven, maar helaas voor de verzekeraars toch gelekt is. Pas toen vielen zij echt door de mand. Overheid, politiek, AFM, Ombudsman etc. etc. hebben de verzekeraars altijd de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs de Consumentenbond en de Claimstichtingen hebben zich door het vvv in de luren laten leggen. En lees dan eens hoe schijnheilig zij nu reageren, terwijl zij alles afhouden en op de lange baan schuiven ipv een goede oplossing voor de consument te bieden.

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...