Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Logo Verbond van Verzekeraars

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het loket van de Ombudsman open moet blijven voor nieuwe klachten. Volgens Kifid is van sluiting geen sprake. In plaats van bij de Ombudsman komen consumenten met woekerpolisklachten nu gelijk bij de Geschillencommissie terecht.

"Het Verbond van Verzekeraars hecht er grote waarde aan dat consumenten toegang hebben tot een laagdrempelige klachtenbemiddeling bij het Kifid. Deze bemiddeling moet ook beschikbaar zijn voor houders van een beleggingsverzekering", aldus woordvoerder Paul Koopman. "In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld. De met consumentenstichtingen overeengekomen akkoorden voor beleggingsverzekeringen, betekenen dat voor grote groepen consumenten duidelijkheid wordt geboden. Maar in deze overeenkomsten is ook bepaald dat consumenten het recht houden om individuele klachten aan de ombudsman, de geschillencommissie of burgerlijke rechter voor te leggen. Het afdoen van voorliggende klachten door de ombudsman zou volgens het Verbond niet moeten betekenen dat de toegang tot het loket van de ombudsman voor consumenten met een beleggingsverzekering wordt gesloten." Volgens het klachteninstituut is van sluiting geen sprake. De bemiddelingsfase wordt overgeslagen en de klagende consument komt gelijk bij de Geschillencommissie terecht, die in de voorgelegde zaak een bindende uitspraak kan doen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

eric - 10 oktober 2011

Als je alles terug haalt, is het al met al ook de schuld van de overheid. Als ik mij niet vergis mag er pas een polis op de markt gebracht worden als de fiscus die heeft goedgekeurd.

Dirk - 10 oktober 2011

Die onbudsman klachtprocedures is een grote farce. IK heb het aan den lijve ondervonden nadat ik daar een klacht namens een van mijn relaties had ingediend. De klacht werd afgewezen want de klant had zelf getekend. Het btreft een woekerpolis ad 12.000,- euro met een minimale dekking en die polis lopt al na 5 jaar af. Na 5 jaar heb je dus geen dekking en ben je je 12.000 euro kwijt. Pure oplichterij en de ombudsman moest ik constant achter de broek aan ziten het heeft meer dan een jaar geduurd. Een belachelijk instituut die ik voor geen meter vertrouw!

Luis in de pels - 7 oktober 2011

"In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld"???????? Dus pas als je als consument een klacht indient zou dit gebeuren. Laat mij niet lachen. Zelfs toen het probleem van de woekerpolis (bruto/ netto, te hoge kosten en risicopremies) allang bekend was hebben de verzekeraars willens en wetens weer nieuwe woekerpolissen op de markt gebracht en massaal aan de man gebracht, omdat nog steeds niemand iets snapte van deze ondoorzichtige producten. Wat een boterberg heeft dat vvv op zijn hoofd. Er is zelfs sprake van een geheim AFM rapport wat in de doofpot moest blijven, maar helaas voor de verzekeraars toch gelekt is. Pas toen vielen zij echt door de mand. Overheid, politiek, AFM, Ombudsman etc. etc. hebben de verzekeraars altijd de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs de Consumentenbond en de Claimstichtingen hebben zich door het vvv in de luren laten leggen. En lees dan eens hoe schijnheilig zij nu reageren, terwijl zij alles afhouden en op de lange baan schuiven ipv een goede oplossing voor de consument te bieden.

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...