Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Logo Verbond van Verzekeraars

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het loket van de Ombudsman open moet blijven voor nieuwe klachten. Volgens Kifid is van sluiting geen sprake. In plaats van bij de Ombudsman komen consumenten met woekerpolisklachten nu gelijk bij de Geschillencommissie terecht.

"Het Verbond van Verzekeraars hecht er grote waarde aan dat consumenten toegang hebben tot een laagdrempelige klachtenbemiddeling bij het Kifid. Deze bemiddeling moet ook beschikbaar zijn voor houders van een beleggingsverzekering", aldus woordvoerder Paul Koopman. "In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld. De met consumentenstichtingen overeengekomen akkoorden voor beleggingsverzekeringen, betekenen dat voor grote groepen consumenten duidelijkheid wordt geboden. Maar in deze overeenkomsten is ook bepaald dat consumenten het recht houden om individuele klachten aan de ombudsman, de geschillencommissie of burgerlijke rechter voor te leggen. Het afdoen van voorliggende klachten door de ombudsman zou volgens het Verbond niet moeten betekenen dat de toegang tot het loket van de ombudsman voor consumenten met een beleggingsverzekering wordt gesloten." Volgens het klachteninstituut is van sluiting geen sprake. De bemiddelingsfase wordt overgeslagen en de klagende consument komt gelijk bij de Geschillencommissie terecht, die in de voorgelegde zaak een bindende uitspraak kan doen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

eric - 10 oktober 2011

Als je alles terug haalt, is het al met al ook de schuld van de overheid. Als ik mij niet vergis mag er pas een polis op de markt gebracht worden als de fiscus die heeft goedgekeurd.

Dirk - 10 oktober 2011

Die onbudsman klachtprocedures is een grote farce. IK heb het aan den lijve ondervonden nadat ik daar een klacht namens een van mijn relaties had ingediend. De klacht werd afgewezen want de klant had zelf getekend. Het btreft een woekerpolis ad 12.000,- euro met een minimale dekking en die polis lopt al na 5 jaar af. Na 5 jaar heb je dus geen dekking en ben je je 12.000 euro kwijt. Pure oplichterij en de ombudsman moest ik constant achter de broek aan ziten het heeft meer dan een jaar geduurd. Een belachelijk instituut die ik voor geen meter vertrouw!

Luis in de pels - 7 oktober 2011

"In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld"???????? Dus pas als je als consument een klacht indient zou dit gebeuren. Laat mij niet lachen. Zelfs toen het probleem van de woekerpolis (bruto/ netto, te hoge kosten en risicopremies) allang bekend was hebben de verzekeraars willens en wetens weer nieuwe woekerpolissen op de markt gebracht en massaal aan de man gebracht, omdat nog steeds niemand iets snapte van deze ondoorzichtige producten. Wat een boterberg heeft dat vvv op zijn hoofd. Er is zelfs sprake van een geheim AFM rapport wat in de doofpot moest blijven, maar helaas voor de verzekeraars toch gelekt is. Pas toen vielen zij echt door de mand. Overheid, politiek, AFM, Ombudsman etc. etc. hebben de verzekeraars altijd de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs de Consumentenbond en de Claimstichtingen hebben zich door het vvv in de luren laten leggen. En lees dan eens hoe schijnheilig zij nu reageren, terwijl zij alles afhouden en op de lange baan schuiven ipv een goede oplossing voor de consument te bieden.

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...