Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Logo Verbond van Verzekeraars

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het loket van de Ombudsman open moet blijven voor nieuwe klachten. Volgens Kifid is van sluiting geen sprake. In plaats van bij de Ombudsman komen consumenten met woekerpolisklachten nu gelijk bij de Geschillencommissie terecht.

"Het Verbond van Verzekeraars hecht er grote waarde aan dat consumenten toegang hebben tot een laagdrempelige klachtenbemiddeling bij het Kifid. Deze bemiddeling moet ook beschikbaar zijn voor houders van een beleggingsverzekering", aldus woordvoerder Paul Koopman. "In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld. De met consumentenstichtingen overeengekomen akkoorden voor beleggingsverzekeringen, betekenen dat voor grote groepen consumenten duidelijkheid wordt geboden. Maar in deze overeenkomsten is ook bepaald dat consumenten het recht houden om individuele klachten aan de ombudsman, de geschillencommissie of burgerlijke rechter voor te leggen. Het afdoen van voorliggende klachten door de ombudsman zou volgens het Verbond niet moeten betekenen dat de toegang tot het loket van de ombudsman voor consumenten met een beleggingsverzekering wordt gesloten." Volgens het klachteninstituut is van sluiting geen sprake. De bemiddelingsfase wordt overgeslagen en de klagende consument komt gelijk bij de Geschillencommissie terecht, die in de voorgelegde zaak een bindende uitspraak kan doen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

eric - 10 oktober 2011

Als je alles terug haalt, is het al met al ook de schuld van de overheid. Als ik mij niet vergis mag er pas een polis op de markt gebracht worden als de fiscus die heeft goedgekeurd.

Dirk - 10 oktober 2011

Die onbudsman klachtprocedures is een grote farce. IK heb het aan den lijve ondervonden nadat ik daar een klacht namens een van mijn relaties had ingediend. De klacht werd afgewezen want de klant had zelf getekend. Het btreft een woekerpolis ad 12.000,- euro met een minimale dekking en die polis lopt al na 5 jaar af. Na 5 jaar heb je dus geen dekking en ben je je 12.000 euro kwijt. Pure oplichterij en de ombudsman moest ik constant achter de broek aan ziten het heeft meer dan een jaar geduurd. Een belachelijk instituut die ik voor geen meter vertrouw!

Luis in de pels - 7 oktober 2011

"In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld"???????? Dus pas als je als consument een klacht indient zou dit gebeuren. Laat mij niet lachen. Zelfs toen het probleem van de woekerpolis (bruto/ netto, te hoge kosten en risicopremies) allang bekend was hebben de verzekeraars willens en wetens weer nieuwe woekerpolissen op de markt gebracht en massaal aan de man gebracht, omdat nog steeds niemand iets snapte van deze ondoorzichtige producten. Wat een boterberg heeft dat vvv op zijn hoofd. Er is zelfs sprake van een geheim AFM rapport wat in de doofpot moest blijven, maar helaas voor de verzekeraars toch gelekt is. Pas toen vielen zij echt door de mand. Overheid, politiek, AFM, Ombudsman etc. etc. hebben de verzekeraars altijd de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs de Consumentenbond en de Claimstichtingen hebben zich door het vvv in de luren laten leggen. En lees dan eens hoe schijnheilig zij nu reageren, terwijl zij alles afhouden en op de lange baan schuiven ipv een goede oplossing voor de consument te bieden.

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...