Mobiel Bankieren App mag worden gebruikt voor fondsenwerving goed doel

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0480) De consument houdt bij SNS een betaalrekening aan en maakt daarbij gebruik van internetbankieren en de SNS Mobiel Bankieren App. Nadat Turkije en Syrië begin februari 2023 zijn getroffen door een aardbeving, heeft SNS de consument via de SNS Mobiel Bankieren App een bericht gestuurd waarin zij hem aandacht vraagt voor de aardbeving en voor Giro555. De consument vordert dat SNS de SNS Mobiel Bankieren App niet gebruikt voor dergelijke berichtgeving. Hij vindt dat op basis van de toepasselijk algemene voorwaarden en de goede zeden ongepast. De Geschillencommissie constateert dat SNS beleidsvrijheid heeft en dat het sponsoren van goede doelen onderdeel is van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook constateert de commissie dat maatschappelijk verantwoord ondernemen aansluit bij de visie van De Nederlandsche Bank. Gelet daarop is de commissie van oordeel dat het beleid van SNS niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar of in strijd met de goede zeden is. De commissie wijst de vordering af.

De commissie “begrijpt dat de consument graag ziet dat SNS haar beleid voor het versturen van berichten aanpast. Voor die aanpassing bestaat echter geen rechtvaardiging. SNS heeft toegelicht dat het niet haar intentie is om de berichtgeving voor commerciële doeleinden te gebruiken en dat zij de SNS Mobiel Bankieren App soms gebruikt om extra aandacht te vragen voor samenwerkende hulporganisaties, zoals Giro555. SNS heeft aangevoerd dat zij dat voornamelijk doet bij rampen van grote omvang.

“Dat beleid is naar het oordeel van de commissie niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Sponsoring van goede doelen is een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit aan bij de visie van De Nederlandsche Bank.3 Naar het oordeel van de commissie staat daarmee ook vast dat het beleid van SNS niet in strijd is met de goede zeden.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...