Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud (logo)

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk gemaakt door Aegon.

Ook blijkt uit het onderzoek dat voor 46 procent van de Nederlanders de kosten van het advies een drempel vormen om naar een financieel adviseur te gaan. Consumenten met een inkomen beneden modaal zeggen vaak zelf op zoek te gaan naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden. Het Nibud pleit dan ook voor het toegankelijker maken van het financieel advies om te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen.


ZINVOL ADVIES
Het Nibud stelt dat een adviseur zinvol is bij grote financiële beslissingen. Dit omdat regelgeving ervoor zorg dat de adviseur controleerbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten. In het algemeen worden de kosten voor financieel advies te laag ingeschat. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Volgens de ondervraagden is het voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.

 

VERLAGEN VAN DE KOSTEN
Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

 

WERK AAN DE WINKEL

Nog altijd wordt vaak de nadruk gelegd op de kosten van onafhankelijk financieel advies en niet of minder op de waarde van financieel advies. Blijkbaar weet de financiële adviesmarkt anno 2017 nog altijd onvoldoende duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde nu werkelijk is van persoonlijk en onafhankelijk advies. De publiekscampagne, die voor 2013 was beoogd, is er helaas nooit gekomen. Dit had ondermeer te maken met de loze belofte van de toenmalig miniister van Financiën om een dergelijke campagne te ondersteunen. Er lijkt nog alitjd behoefte aan een dergelijke campagne, ook al begint een andere positionering gebaseerd op meerwaarde voor de klant natuurlijk bij de advieskantoren zelf. Zie ook de blog van Fred de Jong op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samen met het Nibud het project 'Beter Beeld op Betalen' op. "Wij willen meer doen dan alleen een verzekeringsvangnet bieden. Wij willen ook actief...

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

De ruimte in het budget die huishoudens in 2018 hebben voor hypotheeklasten is voor de meeste inkomens ongeveer hetzelfde als in 2017, aldus het Nibud in het adviesrapport...

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Een meerderheid van 64 procent van de studenten weet dat een hypotheekverstrekker rekening houdt met de studieschuld en dat deze consequenties heeft voor de maximale...

Nibud: het zit niet in de aard van mensen om voor de toekomst te sparen

Nibud: het zit niet in de aard van mensen om voor de toekomst te sparen

Volgens het Nibud zit het niet in de aard van de mensen om voor de toekomst te sparen. Daarom pleit het Nibud voor alternatieven waarbij bijna ongemerkt een onderhoudspot...

Verzekeraars pakken rol vermogensopbouw weer op

Verzekeraars pakken rol vermogensopbouw weer op

Het Verbond van Verzekeraars noemt het zorgwekkend dat 2,5 miljoen huishouders te weinig buffers hebben om financiële problemen te voorkomen en vermogen op...

Nibud referentiecijfers 2017 beschikbaar

Nibud referentiecijfers 2017 beschikbaar

Het Nibud heeft de actuele referentiecijfers gepubliceerd. Het Nibud berekent jaarlijks referentiecijfers op het gebied van huishoudfinanciën voor verschillende...

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Nibud en Figlo organiseren op 26 januari het webinar ‘De hypotheeknormen 2017: wat betekenen ze concreet voor mijn klant?’ Tijdens dit webinar legt Marcel...

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Het Nibud heeft vuistregels opgesteld voor gezond financieel gedrag: check, plan, spaar. Het is voor het eerst dat het Nibud vuistregels voor dagelijks goed omgaan...

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Het Nibud is gestart met de campagne ‘PortemoJa, PortemonNee’. Drie weken lang komen er radiospotjes en filmpjes op internet langs om mensen bewuster...