Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud (logo)

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk gemaakt door Aegon.

Ook blijkt uit het onderzoek dat voor 46 procent van de Nederlanders de kosten van het advies een drempel vormen om naar een financieel adviseur te gaan. Consumenten met een inkomen beneden modaal zeggen vaak zelf op zoek te gaan naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden. Het Nibud pleit dan ook voor het toegankelijker maken van het financieel advies om te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen.


ZINVOL ADVIES
Het Nibud stelt dat een adviseur zinvol is bij grote financiële beslissingen. Dit omdat regelgeving ervoor zorg dat de adviseur controleerbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten. In het algemeen worden de kosten voor financieel advies te laag ingeschat. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Volgens de ondervraagden is het voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.

 

VERLAGEN VAN DE KOSTEN
Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

 

WERK AAN DE WINKEL

Nog altijd wordt vaak de nadruk gelegd op de kosten van onafhankelijk financieel advies en niet of minder op de waarde van financieel advies. Blijkbaar weet de financiële adviesmarkt anno 2017 nog altijd onvoldoende duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde nu werkelijk is van persoonlijk en onafhankelijk advies. De publiekscampagne, die voor 2013 was beoogd, is er helaas nooit gekomen. Dit had ondermeer te maken met de loze belofte van de toenmalig miniister van Financiën om een dergelijke campagne te ondersteunen. Er lijkt nog alitjd behoefte aan een dergelijke campagne, ook al begint een andere positionering gebaseerd op meerwaarde voor de klant natuurlijk bij de advieskantoren zelf. Zie ook de blog van Fred de Jong op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Dakdekkers, chauffeurs en voormannen die eerder dan de AOW-leeftijd willen stoppen met werken, kunnen met hulp van het Nibud uit laten rekenen hoe dat voor het inkomen...

Nibud wil normen voor private lease

Nibud wil normen voor private lease

Het Nibud pleit voor regels en normen voor leaseconstructies waar mensen lang aan vastzitten. Het Nibud: “Er zijn strenge regels en normen voor hypotheken...

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen...

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers kunnen een Nibud-training 'Hulp bij je geldzaken' volgen waarin zij leren mensen in hun omgeving te helpen bij financiële problemen. De kans...

Nibud:  een vijfde ervaart inkomensterugval

Nibud: een vijfde ervaart inkomensterugval

Bijna twintig procent van de Nederlanders kende in maart een inkomensterugval als gevolg van de coronacrisis. Onder hen zijn met name jongeren, zelfstandigen en...

Nibud lanceert Geldkrant-special: Minder inkomen

Nibud lanceert Geldkrant-special: Minder inkomen

Het Nibud heeft vanwege de coronacrisis een speciale online editie van de Nibud Geldkrant uitgebracht: de Geldkrant-special Minder inkomen. Met de krant biedt het...

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij de Week van het geld, een initiatief van Wijzer in geldzaken. Stichting BKR werkt al langdurig samen met Nibud. Bestuursvoorzitter...

Vooral werkenden met kinderen gaan er in 2020 op vooruit

Vooral werkenden met kinderen gaan er in 2020 op vooruit

Vooral werkenden met kinderen gaan er dit jaar in koopkracht op vooruit. Dankzij beleidsmaatregelen en loonstijgingen stijgt hun koopkracht over het algemeen met...

Goed geïnformeerde studenten lenen minder

Goed geïnformeerde studenten lenen minder

Studenten met een lening bij DUO verlagen die lening als zij goed zijn geïnformeerd over de hoogte van de uiteindelijke totale studieschuld. Dat blijkt uit...

Geldwijzer Nabestaanden

Geldwijzer Nabestaanden

Nibud, SVB en Pensioenfederatie hebben samen de online tool www.geldwijzernabestaanden.nl gelanceerd. Deze tool geeft een overzicht op maat van de financiële...