Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud (logo)

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk gemaakt door Aegon.

Ook blijkt uit het onderzoek dat voor 46 procent van de Nederlanders de kosten van het advies een drempel vormen om naar een financieel adviseur te gaan. Consumenten met een inkomen beneden modaal zeggen vaak zelf op zoek te gaan naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden. Het Nibud pleit dan ook voor het toegankelijker maken van het financieel advies om te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen.


ZINVOL ADVIES
Het Nibud stelt dat een adviseur zinvol is bij grote financiële beslissingen. Dit omdat regelgeving ervoor zorg dat de adviseur controleerbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten. In het algemeen worden de kosten voor financieel advies te laag ingeschat. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Volgens de ondervraagden is het voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.

 

VERLAGEN VAN DE KOSTEN
Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

 

WERK AAN DE WINKEL

Nog altijd wordt vaak de nadruk gelegd op de kosten van onafhankelijk financieel advies en niet of minder op de waarde van financieel advies. Blijkbaar weet de financiële adviesmarkt anno 2017 nog altijd onvoldoende duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde nu werkelijk is van persoonlijk en onafhankelijk advies. De publiekscampagne, die voor 2013 was beoogd, is er helaas nooit gekomen. Dit had ondermeer te maken met de loze belofte van de toenmalig miniister van Financiën om een dergelijke campagne te ondersteunen. Er lijkt nog alitjd behoefte aan een dergelijke campagne, ook al begint een andere positionering gebaseerd op meerwaarde voor de klant natuurlijk bij de advieskantoren zelf. Zie ook de blog van Fred de Jong op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Het Nibud ontwikkelt een online tool die consumenten inzicht geeft in keuzes rondom het moment van pensionering en de financiële effecten daarvan. De tool,...

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

In 2021 zijn de geldplannen( anonieme online schuldpreventie) van het Nibud 402.000 keer ingevuld. Het meest (102.000 keer) werd het geldplan Sparen, aflossen of...

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Het Nibud pleit ervoor dat als de regeling pensioenbedrag ineens ingaat, iedereen vooraf laagdrempelig de mogelijkheid krijgt onafhankelijke en deskundige begeleiding...

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Het Nibud ziet dat alle voorbeeldhuishoudens dit jaar inleveren. De dalingen variëren van 0,5 tot 1,9 procent. In euro’s varieert het van negen euro tot...

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Van de jongvolwassenen tussen de achttien en 30 jaar belegt 42 procent. De voornaamste reden is vermogen opbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en de Rabobank. Het...

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Het kabinet zal voor de leennormen van 2022 geen wijzigingen in de leennormensystematiek doorvoeren. Ook komt er geen nieuwe verlaging van de wegingsfactor voor...

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl heeft de Nibud-vergelijking geïntroduceerd als toevoeging op het online huishoudboekje. Alle transacties van de gebruiker bij verschillende...

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis,...

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Het Nibud adviseert altijd om te kijken of de hypotheek past bij de persoonlijke situatie. Dit naar aanleiding van AFM-onderzoek vorige week ('Zorgen over leengedrag...

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Onder leiding van NHG en uitgevoerd door Purpose heeft de hypotheeksector het plan 'Krachten bundelen voor hypotheekklanten' opgesteld. Dit om gezamenlijk vooruit...