Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud (logo)

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk gemaakt door Aegon.

Ook blijkt uit het onderzoek dat voor 46 procent van de Nederlanders de kosten van het advies een drempel vormen om naar een financieel adviseur te gaan. Consumenten met een inkomen beneden modaal zeggen vaak zelf op zoek te gaan naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden. Het Nibud pleit dan ook voor het toegankelijker maken van het financieel advies om te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen.


ZINVOL ADVIES
Het Nibud stelt dat een adviseur zinvol is bij grote financiële beslissingen. Dit omdat regelgeving ervoor zorg dat de adviseur controleerbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten. In het algemeen worden de kosten voor financieel advies te laag ingeschat. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Volgens de ondervraagden is het voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.

 

VERLAGEN VAN DE KOSTEN
Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

 

WERK AAN DE WINKEL

Nog altijd wordt vaak de nadruk gelegd op de kosten van onafhankelijk financieel advies en niet of minder op de waarde van financieel advies. Blijkbaar weet de financiële adviesmarkt anno 2017 nog altijd onvoldoende duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde nu werkelijk is van persoonlijk en onafhankelijk advies. De publiekscampagne, die voor 2013 was beoogd, is er helaas nooit gekomen. Dit had ondermeer te maken met de loze belofte van de toenmalig miniister van Financiën om een dergelijke campagne te ondersteunen. Er lijkt nog alitjd behoefte aan een dergelijke campagne, ook al begint een andere positionering gebaseerd op meerwaarde voor de klant natuurlijk bij de advieskantoren zelf. Zie ook de blog van Fred de Jong op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

De Regeling hypothecair krediet wordt op drie punten verduidelijkt. Aldus minister Ollongren bij de presentatie van de financieringslastnormen 2020 aan de Tweede...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

Het Nibud ziet dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan de vaste lasten. "De afgelopen tien jaar ging niet eerder zo’n groot...

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt...

Nibud ontwikkelt Pensioenstarter

Nibud ontwikkelt Pensioenstarter

Het Nibud heeft de tool Pensioenstarter ontwikkeld. De applicatie helpt mensen die in actie willen komen voor hun pensioen uit te maken waar te beginnen. In de...

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt dit jaar niet met vakantie te gaan. Dit blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquête 2018.Van de mensen met een benedenmodaal...

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Het Nibud roept bedrijven op meer rekening te houden met de niet digitaal vaardigen. Ook zouden jongeren meer advies moeten krijgen over hoe zij overzicht kunnen...

Mensen financieel redzaam maken

Mensen financieel redzaam maken

"Laten we niet meer financiële zelfredzaamheid als uitgangspunt nemen bij beleid, maar laten we dat als doel zien." Dat schrijft Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder...

Koopkracht verbetert nauwelijks

Koopkracht verbetert nauwelijks

De koopkracht voor de meeste Nederlanders gaat er in 2018 nauwelijks op vooruit, heeft het Nibud becijferd. Procentueel stijgt de koopkracht voor bijna iedereen...